header afbeelding

Kleurrijke, gezonde salade

Wat is een salade? 

Een salade is een koud gerecht, dat bereid kan zijn met verschillende ingrediënten en vaak aangemaakt wordt met een vinaigrette of dressing. Vinaigrettes en dressings bestaan meestal uit een combinatie van olie, azijn en smaakmakers als zout, kruiden en specerijen. (Wikipedia)

Ik vroeg me af wat voor soort ingrediënten een salade zeker moet bevatten, voordat je iets een salade mag of kunt noemen. Een salade is dus een ruim begrip als het maar koud is, verschillende ingrediënten heeft en een dressing bevat. Ik heb mijn salades het liefst zonder dressing, zou het dan nog wel een salade zijn? 

Naja, het maakt ook niet zoveel uit. Als het maar lekker is (en gezond natuurlijk). Dat is de reden dat de meeste van mensen een salade eten. Een salade is gezond zegt men. 

Is een salade echt zo gezond?

Over het algemeen is een salade zeker een gezonde maaltijd (mits je een maaltijd salade neemt en geen kant-en-klare kipsalade voor op een toastje). Het grootste voordeel van een salade is dat het koud is. Koude groenten betekend in de meeste gevallen ook rauwe groenten. Rouwe groenten bevatten meer vezels dan gekookte groenten en meer vezels dan de meeste soorten brood! Vezels krijgen we over het algemeen te weinig binnen doordat brood met kaas en geraffineerde suikers (snelle koolhydraten) nog altijd de overhand hebben in het voedingspatroon van veel mensen. Rauwe groenten bevatten daarnaast ook meer vitamines en mineralen (door het koken en met name het weggooien van het kookvocht, gaan er veel voedingsstoffen verloren uit de groenten). 

Het grootste verschil dat je kunt maken in de gezondheid van een salade, zit ‘m in de toevoegingen. Kipnuggets, croutons, vissticks of suikernootjes zijn niet de meest voedingrijke toevoegingen. Ook veel kant-en-klare dressings bevatten meer suiker, zout en onnodige toevoegen dan goed is voor ons lichaam. 

Dus de vraag: is een salade echt zo gezond? Kunnen we volmondig JA antwoorden als: een salade verschillende soorten rauwe groente bevat, eventueel met een eiwit component zoals peulvruchten, vis of vlees en een zure, niet kant-en-klare dressing. Laat de groente altijd overheersen en proef de verschillende smaken. Dat is dubbel genieten.

 

GEZONDE SALADE

Met dit soort salades kun je natuurlijk eindeloos variëren. De ingrediënten die ik gebruikt heb, vind ik lekker of heb ik toevallig op dat moment in huis (koelkast). Varieer eindeloos, iedere keer weer wat anders en vooral wat jij lekker vind!

Ik zelf hou niet zo heel erg van dressings over de salade. Neem hier vooral wat jij lekker vind. Een zuurdere dressing is altijd beter. Je hebt maar een klein beetje nodig en geeft veel smaak.

INGREDIENTEN

  • Komkommer
  • Radijsjes
  • Wortel
  • Bleekselderij
  • Sla (ik gebruikte rucola en bladsla)
  • Kiemen (ik gebruikte alfalfa)
  • Zoete aardappel
  • Soja bonen
  • Dressing….

BEREIDING

Snij de komkommer, radijsjes, wortel en bleekselderij in stukjes, schijfjes of partjes.

Schil de zoete aardappel, snij deze in schijfjes en bak in een aantal minuten gaar.

Pak een schaal of een kom. Begin met de sla en leg vervolgens de overige ingrediënten mooi verdeeld in de schaal. Je kunt natuurlijk ook alles door elkaar mengen, net wat je lekker vind!

Je kunt gebruik maken van een dressing zoals: appelazijn, citroensap, pure balsamicoazijn, olie met wat azijn. Net wat jij lekker vind.

NOTES

  • Opties voor andere groente soorten: bloemkool, broccoli, tomaten, avocado, groene asperges, bietjes, courgette, paprika, ui, olijven, mais, witte of rode kool. Of wat jij maar lekker vind!
  • Als eiwitbron heb ik voor sojabonen gekozen. Andere peulvruchten zoals: kikkererwten en linzen zijn ook heerlijk.
  • De zoete aardappel vind ik warm het lekkerst, dit hoeft natuurlijk niet. Bak of kook de schijfjes wel even vooraf, dit vind je spijsvertering wel prettig.
  • Deze salade is: glutenvrij, lactosevrij en volledig plantaardig.
  • Deze salade is ook perfect voor als jij het persoonlijk voedingsplan volgt. Vervang de ingrediënten door de ingrediënten uit jouw plan en pak jouw hoeveelheid eiwitten erbij.

Enjoy!