Coronakilo’s, hoe ga jij om met thuisblijven??

Slecht slapen, minder energie, last van spieren en gewrichten

11 november 2020

Thuis blijven… Er is ons wederom geadviseerd om thuis te blijven. Misschien moet jij ook thuis werken? Er zijn geen feestjes en ook uit eten is er momenteel niet bij.

Dus….alle tijd om goed voor jezelf te zorgen! Je hebt geen verleiding van jarige collega’s met gebak, een snoeppot op de balie, eten en drinken totdat je erbij neer valt op het beste feestje van het jaar. Nee, we moeten thuis blijven. 

En ja ik weet het…dit zijn ook dingen die we thuis kunnen doen: 

  • Vooral dicht bij de koelkast gaan zitten zodat je zeker niets tekort komt. 
  • Jezelf best zielig vinden omdat je nergens naar toe mag. 
  • Afleiding zoeken in het eten (je moet toch wat doen??). 
  • Of met je partner toch een leuke avond van proberen te maken met een fles wijn en een nootje. 

Helaas zijn deze oplossing niet de beste oplossing voor je lichaam en voor je functioneren. Het zijn wel de meest makkelijke en snelste “oplossingen”, voor welk probleem dan ook.

Slecht slapen, geen energie en last van gewrichten

Doordat we thuis moeten blijven en niet altijd de beste keuzes maken, kun je meer last krijgen van ongemakken. Ik zie dagelijks vrouwen met verschillende ongemakken en klachten zoals: slecht slapen, weinig energie, last van spieren en gewrichten en opvliegers die nooit uitkomen. Daarnaast zie ik ook dat deze vrouwen weer vol energie in het leven staan nadat ze met hun leefstijl aan de slag zijn gegaan.

Nu is natuurlijk de vraag: een gezonde leefstijl, hoe doe ik dat? 

  • Drink water! Drink per dag 30-35ml water per kg lichaamsgewicht. Met water bedoel ik echt puur water en niet: water met een smaakje, bruiswater of thee. Of dit warm koud of warm is, maakt niet zo heel veel uit. Doe waar jij je goed bij voelt. Water zorgt voor een goede vochtbalans, het helpt je lichaamstemperatuur reguleren, het stimuleert je stofwisseling, houdt je hersenen actief, kan hoofdpijn voorkomen en is goed voor je hart en bloedvaten/hoge bloeddruk.
  • Blijf niet constant eten. Geef je lichaam de rust en tijd om je maaltijd te verwerken. Ga ook pas weer eten als je echt honger hebt (stel jij jezelf wel eens de vraag wanneer je echt honger hebt?). Bij het eten van 3 volwaardige maaltijden, heeft je lichaam de kans om je eten goed te verwerken waardoor je lichaam optimaal kan profiteren van alle goede voedingsstoffen.
  • Vermijd suiker. Suiker (en alle vormen van suiker en zoetstoffen) heeft een negatieve invloed op je lichaam en je immuunsysteem. Suiker geeft je op korte termijn veel energie en op langer termijn veel vermoeidheid. Suiker heeft een negatief effect op het immuunsysteem, je darmen en je hormonen. 
  • Beweeg regelmatig. Minimaal 30 minuten per dag en het liefst een uur per dag. Als je gaat bewegen, gaat je bloed sneller stromen, kunnen je afvalstoffen sneller uit je lichaam worden getransporteerd, wordt er meer zuurstof naar je hersenen getransporteerd, verbrand je meer kcal, het houdt je spieren en gewrichten soepel en sterk, zal ik nog even doorgaan? Heb je een dip moment of lukt het even niet met leren of werken: ga bewegen. Traplopen, squatten in je woonkamer of sit-ups doen naast de bank, ook jij kunt dit!  
  • Slaap voldoende. Minimaal 7 tot 9 uur op een dag. Naast water drinken is slaap een van onze belangrijkste levensbehoefte. Tijdens je slaap kan je lichaam herstellen, de ongemakken van de dag opruimen en het lichaam klaar maken voor een uitgeruste nieuwe dag. 
  • Luister naar je lichaam, het probeert je iets te vertellen. Hoofdpijn verteld je iets. Je hebt bijvoorbeeld te weinig water gedronken of je hebt te veel stress. Rommelende darmen kunnen een teken zijn van te weinig vezels in je voeding, te veel stress of ongezonde voeding. Slechte conditie van je nagels of haren zijn vaak ook een teken van vitamine en mineraal te korten (en ga zo maar door). Je lichaam heeft niet voor niets ergens ‘last’ van….het probeert je iets te vertellen. Als je goed luistert, kun je er ook achter komen, wat het je probeert te vertellen. 

Deze lijst klinkt misschien heel logisch en voor de hand liggend. Dus ga er lekker mee aan de slag! Je zult echt binnen no-time verschil merken.

Gezonder en fitter dan ooit!

Dus stel je nu eens voor dat je deze lockdown veel gezonder uitkomt, minder klachten hebt en je fitter voelt dan ooit!!

Gebruik juist deze tijd om verandering aan te brengen en je weer op en top energiek voelen.

Juist NU draait het volledig om onze gezondheid (het is algemeen bekend dat de mensen met onderliggende klachten en ziekten sneller klachten hebben van dit virus en helaas ook een grotere kans hebben om te overlijden).

Lukt het niet? Dan bel je mij en dan gaan we samen zorgen voor op en top energie en fitheid.

 

Blijf gezond!

 

Ervaringen: 

  • Na twee weken sliep ik al beter, had veel minder last van opvliegers en ook andere klachten verdwenen. Een leuke bijkomstigheid; het lukte me de laatste jaren niet meer om af te vallen, maar ook door MB ben ik binnen no time weer op mijn oude gewicht van voor de overgang.
  • In de zomer van 2018 heb ik het besluit genomen om het metabolic balance programma te gaan volgen. Ik was die overtollige kilo’s, die er zo langzaamaan bij geslopen waren, helemaal zat. Ik wilde weer een middag kunnen wandelen, zonder dat ik de daarop komende dagen last van mijn knieën zou hebben. Ik was er klaar voor! Ik ben eind oktober begonnen en eind december had ik mijn streefgewicht bereikt.
  • Vele kilo’s kwijt, sneller dan gehoopt en verwacht. Maar veel belangrijker: nu ik weet welke voedingsmiddelen goed zijn voor mijn lichaam, geen opgeblazen gevoel meer, meer energie, minder pijntjes, beter uitgerust wakker worden et cetera. En al heel snel.