Hoe kan ik genieten van mijn guilty pleasure

als ik gezond wil eten?

 

Herken jij dat? Ik let op wat ik eet, ben bewust bezig met mijn gezondheid, wil afvallen en dan komt dat moment waarop je partner vraagt om een ijsje te gaan halen……. HELP! 

Je kunt niet altijd de juiste keuze maken of altijd aan het werk zijn. Je kunt wel een keuze maken, zo kom je er achter of je de juiste keuze hebt gemaakt. Pauze nemen tijdens of na het werken zorgt ervoor dat je daarna weer beter kunt functioneren. Je kunt ook niet altijd volledig gezond eten. Af en toe je guilty pleasure nemen om te realiseren dat ……. tja wat doet dat eigenijk met je? 

In mijn praktijk is iedereen bezig met gezond eten. De juiste voeding voor het lichaam eten zodat hun lichaam optimale energie heeft, optimaal kan functioneren en minder pijn heeft. Natuurlijk komt dat moment (echt bij iedereen) waarop dat je hunkert naar iets anders. Hunkert naar iets wat (meestal) niet zo voedzaam is voor je lichaam. 

Moet alles wat je eet gezond zijn? 

Nee, zeker niet! Ik zelf hanteer een 80-20 regel: 80% is gezond en voedzaam (groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten, vetten en een beetje dierlijke eiwitten) en de overige 20% is minder gezond en voedzaam voor mij. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Ik ben nu ruim 10 jaar bezig met voeding. 10 jaar geleden stuitte ik op een eetpatroon zonder suiker, voor gezondere darmen. Vanaf dat moment ben ik ook heel bewust bezig met wat ik eet. Nu, 10 jaar later, merk ik dat ik nog altijd veranderingen aanbreng in mijn eetpatroon. Ik kom weer nieuwe/andere producten tegen maar ook omdat ik merk dat mijn lichaam minder behoefte heeft aan bepaalde producten (koek, snoep, taart, alchohol). (En natuurlijk omdat het mijn passie en mijn werk is). Wat ik hiermee wil zeggen: niet altijd alles gaat in een keer zoals je graag zou willen. Mijn vriendin gebruikt altijd de quote: “twee stappen vooruit en één terug, is ook een stap vooruit” – Quitte -. 

Mijn guilty pleasure (mocht het je nog niet opgevallen zijn) is echt chocolade!! In alle vormen en maten van repen tot zelf gemaakte cake. Ik heb mezelf wel aangeleerd geen melk of witte chocolade in huis te halen. Als ik chocolade in huis heb, is dit altijd minimaal 70% chocolade. Vanaf 70% nemen de hoeveelheid goede stoffen in de chocolade de overhand ten opzichte van de hoeveelheid suiker. Hoe hoger het percentage, hoe minder suiker de chocolade bevat. Er zit nog wel altijd suiker in deze chocolade! 

 

Wat kun jij doen om ervoor te zorgen dat je niet doorslaat in het eten van je guilty pleasure? 

  1. Zorg dat je lichaam geen voedingsstoffen te kort komt. Bij een te kort aan vitamines of mineralen maar ook zeker een te kort aan koolhydraten, vetten of eiwitten, gaat je lichaam opzoek naar aanvullingen. Jouw lichaam wordt gevoed door eten en dus zal het vragen om eten. Als je energie nodig hebt, vraagt het om suiker. Als je eiwitten nodig hebt, vraagt het om zout eten. Dit wil niet zeggen dat je niet genoeg eiwitten eet, maar zegt waarschijnlijk dat je niet de juiste, of de juiste verhoudingen eiwitten eet. 
  2. Eet voldoende tijdens de maaltijd. Zorg dat je een volwaardige maaltijd eet met koolhydraten, vetten, eiwitten en vitamine en mineralen, zodat je verzadigd bent na de maaltijd en geen behoefte meer hebt aan snacken. 
  3. Drink genoeg water. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg je veel water drinkt, puur water. Neem de regel: 30-35ml per kg lichaamsgewicht, dan zit je altijd goed. 
  4. Als je echt zin heb in je guilty pleasure, gun jezelf dan ook dat moment! Dit scheelt vaak dat je gaat overeten of als een dolle een pak koekjes leeg eet.  
  5. Bonus: wat mij hierin enorm helpt is een feestje te maken van dat moment. Ik bak graag, dus vaak bedenk ik dan een gezonder bak recept met chocolade. Op deze manier heb ik er dubbel plezier van: het plezier van het bakken en het plezier van het opeten. 

Is je doel gewicht verliezen (voor de zomer die hopelijk snel komen gaat)? Dan is dit voor een deel wel en voor een deel niet van toepassing. 

Ben jij bezig met je persoonlijk voedingsplan traject en heb je hier vragen over? Neem dan even contract met mij op. Omdat ieder persoonlijk voedingstraject anders is, kan ik hier geen persoonlijke uitspraak over doen. In alle andere gevallen kun je voor jezelf bepalen wat jij het belangrijkste vind. Maak een bewuste keuze, dan is dat in jouw geval de beste keuze geweest.  

Hoe kun je genieten van je guilty pleasure als je gezond wilt eten? 

Luister naar je lichaam, voed je lichaam, kies bewuste momenten en geniet van die momenten. Je hebt altijd een keuze! De kunst is je niet te laten leiden door je omgeving, andere mensen, een gewoonte of dat stemmetje in je hoofd. 

Natuurlijk laat ik jullie ook meegenieten van deze guilty pleasure: choco bites. Via deze link kom je bij het recept. Ga je het recept uitproberen? Laat het me weten wat je ervan vindt of tag mij in je social media post! Je kunt mij vinden op Facebook en op Instagram!

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe informatie, nieuwste blogs en heerlijke recepten? Schrijf je dan nu in voor de EetDate en ontvang eens in de twee weken op donderdag een nieuw recept met informatie in je mailbox!

 

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!