Eet ik 3 of 6 keer per dag?

 

De ene persoon zegt dat je 6 keer op een dag moet eten en de ander vertelt dat je niet meer dan 3 keer per dag mag eten. Wat is nu waarheid? Wat is nou goed voor je lichaam? In deze blog vertel ik je wat ik adviseer en waarom.

6 keer op een dag eten

6 keer op een dag eten, dat is wat ik leerde tijdens de opleiding. 3 hoofdmaaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes. Dat zijn de ‘richtlijnen goede voeding’ van het RIVM, oftewel het Voedingscentrum.

Prima, dacht ik, kan ik lekker regelmatig blijven eten. Dat is geen straf als je van eten houdt. Het grote nadeel was dat ik er niet echt meer energie van kreeg. Hoe vaker ik at op een dag, hoe minder energie ik kreeg.

Waarom kreeg ik minder energie?

Iedere keer dat je iets eet, wordt je spijsvertering actief om je eten te verteren. Ook een Smintje voor je adem, kauwgom of snoepje in je mond stoppen, heeft effect op je spijsvertering.

Op zo’n moment stuurt je lichaam alle energie naar je spijsvertering. Je lichaam heeft dan niet de mogelijkheid om zich bezig te houden met andere processen zoals het in balans brengen van je hormonen of het afvoeren van afvalstoffen.

3 keer eten op een dag

Ga je hooguit 3 keer per dag eten, krijgt je lichaam tussen de maaltijden door de tijd om de maaltijd te verwerken en je lichaam weer terug in balans te brengen. De hormonen die actief zijn tijdens de vertering, zoals insuline, komen zo weer terug in balans.

3 keer eten per dag: ook goed voor de darmen

Ervaar je wel eens darmproblemen, een opgeblazen buik of rommelende darmen? Ook dan is het goed om je spijsvertering extra rust te geven en dus niet meer dan 3 keer per dag te eten.

Iedere keer dat je eet, worden ook je darmen namelijk aangespoord om in actie te komen. Dit is iedere keer weer een kleine belasting. Geef je je darmen extra rust door maximaal 3 keer per dag te eten, dan kunnen je darmen beter herstellen, waarna ze ook weer beter kunnen functioneren en je voeding beter verteren.

 

Mijn advies: eet niet meer dan 3 maaltijden per dag

 

Je lichaam is er simpelweg niet voor gemaakt om maar te blijven eten.

Bij het geven van dit advies krijg ik vaak de reactie terug: “Dat gaat me echt niet lukken, mijn lichaam heeft iedere 2-3 uur echt eten nodig.” Maar wanneer mijn cliënten er met mijn coaching toch mee aan de slag gaan, hoor ik meestal 2 weken later, tussen neus en lippen door, dat het eten van maar 3 maaltijden per dag totaal geen probleem meer voor ze is.

 

Eet wel volwaardige maaltijden

Als je 3 keer per dag eet, is het natuurlijk wel belangrijk om volwaardige maaltijden te eten. Eet dat wat je lichaam nodig heeft, zodat je lichaam geen honger hoeft te hebben tussendoor.

Volwaardige maaltijden zien er voor iedereen anders uit. Hoe die er voor jou uitzien, stellen we vast in een persoonlijk voedingsplan aan de hand van je bloedwaarden. Die waarden geven precies aan welke voeding goed is voor jouw lichaam en hoe jij vol energie en zonder hormonale schommelingen de dag door kunt.

Wil je hier graag meer over weten? Je mag vrijblijvend naar de praktijk komen voor gratis intakegesprek. Je zit nergens aan vast, je kunt al je vragen stellen en ik laat je zien wat het persoonlijk voedingsplan voor jou zoal inhoudt.

Maak direct je afspraak