header afbeelding

Frisdrank 

Cola vs Cola Light/Zero

We weten allemaal dat frisdrank niet past binnen een gezonde leefstijl (althans dat hoop ik). In dit blog wil ik je meenemen waarom het ene nog slechter is dan het andere.

Gezond verstand

Frisdrank is normaal gesproken niet iets waar ik aandacht aan wil besteden. Juist omdat het nergens goed voor is. Het is niets anders dan een bom aan suiker. Een gemiddeld glas van 200 ml cola bevat ruim 20 gram suiker. Dat zijn minimaal 5 suikerklontjes per glas.

“Gelukkig” heeft de industrie hier iets op bedacht: light en zero frisdranken. Beide bevatten 0 gram suiker per glas frisdrank en smaken net zo zoet. Ideaal zou je zeggen, toch?

Wat is beter?

Cola of Cola light of Cola Zero

Nou niet zo ideaal als je het mij vraagt. Heb je je wel eens afgevraagd waarom frisdrank light/zero nog steeds zo’n zoete smaak heeft terwijl het geen suiker en kcal bevat?

De industrie heeft de suiker eruit gehaald en vervangen door zoetstoffen. Aangezien zoetstoffen chemisch gezien geen suiker en kcal bevatten, klinkt dat ideaal. Vooral als het gaat om je gewicht als je ervan uitgaat dat iedere kcal verbrand moet worden.

Zoetstoffen

Een zoetstof is letterlijk een stof die zoet smaakt. De zoetstoffen die in frisdrank zitten smaken vaak veel zoeter dan suiker waardoor er weinig van nodig is en de hoeveelheid kcal te verwaarlozen is.

Dit klinkt is als een super oplossing (en zo wordt die ook gebracht door de industrie) maar je lichaam denkt daar anders over.

Je lichaam is een bijzondere ‘machine’ waarin alle processen met elkaar samenwerken. Met je tong kun je verschillende smaken waarnemen waardoor je lichaam weet wat er binnen gaat komen. Met het puntje van je tong kun je zoet proeven. Als je dus frisdrank drinkt, proeft je tong eerst dat er iets zoets binnen komt voordat het in je maag terecht komt. Je lichaam reageert daarop door seintjes naar je hersenen te sturen om bepaalde processen in gang te gaan zetten. Onder andere het verwerken van de suikers door het verhogen van je insuline gehalte.

Werkzaam als je suiker binnen krijgt, maar veel minder werkzaam als je zoetstoffen binnen krijgt.

Daarnaast hebben de meeste zoetstoffen een negatief effect op je darmen. De industrie verklaard zelfs dat als je grotere hoeveelheden zoetstoffen binnenkrijgt, er een kans bestaat dat je diarree krijgt. Dat is niet voor niets. Diarree is een reactie op het lichaam/darmen na het binnen krijgen van iets waar het vanaf wil. Letterlijk wil loslaten.

Het veranderen van je darmmicrobioom (de bacteriën in je darmen) kan effect hebben op je stofwisseling. Wat er weer voor kan zorgen dat je je voeding minder goed opneemt en verwerkt waardoor o.a. overgewicht sneller een rol kan spelen.

Wat voor frisdrank wil je drinken?

Het liefst helemaal geen natuurlijk. Frisdrank heeft geen toegevoegde waarde voor een gezond, fit en vitaal lichaam. Het heeft een negatieve waarde door het uit balans brengen van je glucosespiegel, hormonen en darmen.

Of je nu frisdrank of light frisdrank drinkt, je blijft je zoetbehoefte in stand houden. Je lichaam en hersenen blijven vragen (verwachten) naar iets zoets.

Hoe weet je nu waar wat in zit?

Door naar de ingrediëntenlijst te kijken. Door het lezen en beoordelen van de ingrediëntenlijst kun jij zelf beoordelen of een product goed voor je is of minder goed.

Houd de volgende punten aan bij het beoordelen van de ingrediëntenlijst:

  • De ingrediënten staan op volgorde van hoeveelheid in de lijst. Dat wat vooraan staat, zit er het meest in.
  • Hoe meer ingrediënten, hoe meer bewerkt het product is. Denk aan de ingrediëntenlijst van een broccoli, daar zit maar één ingrediënt in.
  • Alle ingrediënten waarvan je nog nooit gehoord hebt, die je niet kunt uitspreken of waarvan je denkt, kan ik dit eten? Heb daar ook je bedenkingen bij of je deze wel wilt eten.

Een aantal voorbeelden van zoetstoffen zijn: aspartaam, sacharine, cyclamaat, sorbitol, isomalt, xylitol en sucralose. Overige benamingen van suiker of suikerrijke ingrediënten zijn: glucose, dextrose, glucose-fructosestroop, siropen, stropen, etc.

Hieronder heb ik de drie verschillende ingrediëntenlijsten op een rijtje gezet.

Cola

Cola Zero

Cola Light

In het kort

Op dit gebied zijn verschillende onderzoeken te vinden die het een en het ander tegenspreken (wat vaak aan de orde is in deze industrie). Wat het belangrijkste is, is dat je beseft dat zoetstoffen en frisdranken geen oplossing zijn voor een gezonde leefstijl. Dit zijn puur producten om aan je zoetbehoefte te kunnen voldoen.

En daarbij is de belangrijkste vraag, waarom heb je deze zoetbehoefte? Wat maakt dat je lichaam suiker nodig heeft (of naar suiker blijft vragen)?

 

Vind je het lastig om zelf te beoordelen welke voeding gezond of niet gezond is voor jouw lichaam? Laten we hierover in gesprek gaan.

Door middel van het persoonlijk voedingsplan aan de hand van je bloedwaarden krijg je een duidelijk en overzichtelijk beeld van de producten die wel gezond zijn voor jouw lichaam.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een intake gesprek via de button.

 

Maak je afspraak