header afbeelding

Geroosterde kikkererwten

Gezonde borrelnootjes

Peulvruchten zoals kikkererwten zijn voedzame producten die we, als je het mij vraagt, te weinig eten. Net zoals linzen en (soja)bonen.

Wat zijn kikkererwten?

Een kikkererwt is een erwt met een nootachtig smaak. Kikkererwten bevatten een grote hoeveelheid eiwitten en voedingsvezels (koolhydraten), een aantal vitaminen waaronder vitamine B11 en zijn rijk aan mineralen o.a. molybdeen, zink, ijzer, koper en mangaan.

Geroosterde kikkererwten

Kikkererwten kun je op veel verschillende manieren bereiden en eten. Zorg wel dat je de kikkererwten lang genoeg welt en kookt voordat je ze eet. Of je moet kant-en-klare kikkererwten uit een pot kopen.

Niet iedereen vindt de smaak van kikkererwten zelf heel lekker. Kikkererwten is een van die producten die je lekker kunt maken door de bereiding. Humus is een favoriet van veel mensen (dat zijn gepureerde kikkererwten). Maar ook dit kikkererwtenbrood wordt veel gemaakt.

Zelf ben ik fan van de geroosterde kikkererwten. Lekker over een salade of gewoon uit het handje eten als borrelnootjes.

Recept geroosterde kikkererwten

Zoals je aan de ingrediëntenlijst kunt zien, gebruik ik voor dit recept geen exacte hoeveelheden. Dat is totaal niet van belang voor dit recept. Naar gelang de hoeveelheid kikkererwten, doe je er olie en kruiden doorheen. Zorg dat de kikkererwten voldoende vet hebben, maar ze hoeven niet te zwemmen in het vet. Hetzelfde geldt voor de kruiden.

Ik gebruik in dit recept kokosolie omdat ik gemerkt heb dat de kikkererwten knapperiger worden als je kokosolie gebruikt in plaats van olijfolie.

INGREDIËNTEN

  • Kikkererwten
  • Kokosolie of olijfolie
  • Kruiden (paprikapoeder en knoflookpoeder)
  • Keltisch zeezout

BEREIDING

Zorg dat de kikkererwten geweld en gekookt zijn en laat ze goed uitlekken. De kikkererwten hoeven niet volledig droog te zijn, maar zorg wel dat ze niet enorm nat zijn. Je kunt ook kant-en-klare kikkererwten uit een potje nemen. Spoel ze even goed af en laat ze daarna goed uitlekken.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.

Pak een ovenschaal en doe daar wat kokosolie in. De kokosolie is waarschijnlijk nog hard en dus is het makkelijk om de ovenschaal eerst met de kokosolie in de oven op te warmen zodat de kokosolie kan smelten.

Als de kokosolie gesmolten is voeg je de kikkererwten toe. Meng de kikkererwten goed met de olie. Strooi de kruiden eroverheen. Zorg dat de kruiden goed verdeeld zijn over de kikkererwten. Schep ze eventueel nog even goed om.

Zet de ovenschaal met kikkererwten ongeveer 30 minuten in de oven. Schep na 15 minuten de kikkererwten om, zodat ze aan alle kanten geroosterd worden.

Garneer je salade met de geroosterde kikkererwten. Voeg ze toe aan je groente bowl of eet ze als borrelnootjes.

NOTES

  • Hou je van spicy? Voeg dan cayennepeper of andere spicy kruiden toe.
  • Hou je meer van zoet? Rooster de kikkererwten eens met kaneel, nootmuskaat en een beetje honing.
  • In principe kun je alle kruiden en kruidenmengsels gebruiken die jij lekker vindt.
  • Dit gerecht is glutenvrij, lactosevrij, volledig plantaardig en vegetarisch.
  • Dit gerecht is geschikt voor jou als jij je persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance hebt.

 

Enjoy!