Plan je gratis intake hier
Contact

Groenten inmaken

Het inmaken van groenten en fruit, ik ben ermee opgegroeid. Mijn ouders hebben altijd een grote groenten tuin gehad met bonen, peultjes, rabarber, kolen en kersen, pruimen, bessen, appels en ga zo maar door.

Ieder jaar werd er bij ons thuis een grote voorraad van deze producten aangelegd in de kelder en in de vriezer. Van de bessen en rabarber werd onder andere jam en ranja gemaakt en de bonen werden ingeweckt. Je kent het waarschijnlijk nog wel, zo’n grote ketel, waar je verschillende weck potten, met een rubber rand en klemmen, in kon zetten. Dit stond dan een paar uur en vervolgens werd de voorraad in de kelder ermee aangevuld. Bijna het hele jaar door konden wij daarom eten uit de groenten tuin. Super lekker en duurzaam.

Augurken inmaken

Dit jaar voor het eerst hadden we augurken in de tuin (heel veel augurken) en dat bracht me op het idee om ook te gaan inmaken. Ik heb niet zo’n grote weckketel en dacht, dat kan ook op een andere manier.

Augurken koop je meestal in de supermarkt. Van die potten met plakken of kleine augurken in het zuur of in het zoetzuur. Dat werd mijn nieuwe missie: augurken in het zuur maken. Tot mijn verbazing (en eigenlijk ook weer niet) stelde het dus echt niets voor. Ik was binnen een half uurtje klaar: recept lezen, azijn koken, potten in orde maken en afkoelen maar.
Ondertussen genieten wij al de hele zomer van mijn zelf ingemaakte augurken en heb ik zelfs nog 2 grote potten op voorraad staan.

Gezondheidsvoordelen van het inmaken in zuur

Azijn helpt de pH-waarde in de maag te verhogen. Hoe hoger de pH-waarde in je maag, hoe beter je je eten kunt verteren (tot een pH van 2 tot 3). Azijn biedt een goed tegenwicht tegen het vele eten van producten zoals: suiker, frisdrank, graan, kaas, vlees. Deze producten maken de maag minder zuur en zorgen ervoor dat de spijsvertering minder optimaal kan functioneren.

Dit is ook een reden waarom het eten van suiker niet bevorderlijk is voor je spijsvertering: suiker verhoogt de pH-waarde in je maag en werkt daarom je spijsvertering en dus het verteren van voedingsstoffen tegen.

Wordt mijn maag niet te zuur waardoor ik zure oprispingen krijg?

Zure oprispingen krijg je bijna altijd doordat je maag te weinig maagzuur aanmaakt. Doordat je maag te weinig maagzuur heeft, krijg je na de maaltijd last van zure oprispingen (je eten kan niet goed verteerd worden). Gebruik je vervolgens een maagzuurremmer tegen de zure oprispingen? Dan verminder je nog verder je maagzuur en zul je dus alleen maar meer last krijgen van je maagzuur.

Dus het antwoord is: nee, je krijgt geen zure oprispingen van producten die ingemaakt zijn in het zuur. Het helpt zelfs je maagzuur op de juiste pH-waarde te komen, waardoor je eten beter verwerkt kan worden en je dus minder last krijgt van zure oprispingen.

GROENTEN INMAKEN

In dit recept laat ik alleen groenten voorbeelden zien. Je kunt natuurlijk echt van alles inmaken en op heel veel verschillende manieren. De manieren met veel suiker, zou ik sowieso weglaten. Je kunt ook verschillende soorten fruit op deze manier inmaken (citroen, druiven). Neem vooral de producten en de combinaties die jij lekker vindt. Het grote voordeel van inmaken op deze manier? De producten zijn langer houdbaar.

INGREDIËNTEN

Voor een liter vocht:

  • 350 ml water
  • 700 ml natuurazijn
  • (2 el suiker)

Optionele smaakmakers:

  • Knoflook
  • Peper en Keltisch zeezout
  • Pepertjes
  • Mosterdzaad
  • Ui
  • Dille
  • Jeneverbes
  • Laurierblad

Inmaak producten

  • Komkommer
  • Augurken
  • Radijs
  • Wortel
  • Kool
BEREIDING

Breng in een speelpannetje aan de kook: het water en azijn (met suiker).

Snij de betreffende groente in plakjes, reepjes of in stukjes. Neem per inmaakpot één soort groente (bijvoorbeeld komkommer).

Pak een schone weckpot en doe daarin de stukjes groenten en de eventuele smaakmakers (bijvoorbeeld pepertjes en peperkorrels). De pot mag best gevuld worden tot bijna aan de rand.

Giet het gekookte water-azijn mengsel over de groente in de pot, totdat de pot (bijna) vol zit oftewel, de groenten onder water staan.

Laat het geheel even goed afkoelen. Maak de pot dan goed dicht en zet in de koelkast.

Het op deze manier inmaken van groenten, het in het zuur zetten van groenten, kan redelijk lang bewaard worden. Van enkele weken tot enkele maanden.

NOTES
  • Het inmaken van deze groenten kun je met heel veel verschillende smaken doen. Net wat jij lekker vindt.
  • Dit recept is glutenvrij, lactose vrij, plantaardig, vegan en vegetarisch. Ook is dit recept geschikt voor jou als jij het persoonlijk voedingsplan van  Metabolic Balance volgt.

Enjoy!

Wil je gezonde inspiratie & reminders via e-mail?

Voed jezelf met de juiste informatie
Liefs van Shirley

Wil jij je gezond, levendig en vitaal voelen?

We ontdekken samen wat jouw lichaam nodig heeft

Wanneer je met mij gaat werken zoekt je lichaam tijdens het proces zijn weg naar de juiste balans, waardoor jij fit thuiskomt van je werk, dus niet uitgeblust op de bank zit. Jij leert je lichaam kennen. Je leert jezelf kennen. Je ontdekt wat bij je past. Dat is waar mijn coaching op geënt is. Voor de rest van je leven.

Maak afspraak

Stap in gezondheid **COMING SOON**

  • In je eigen tempo stap voor stap naar je gezondere leefstijl
  • Middels online omgeving
  • Toegang tot masterclasses
  • Optie tot: 1 op 1 consulten
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)

€ 149,- va.

Werk aan jezelf

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Voedings- en leefstijl adviezen
  • 4 coach sessies in de praktijk of online
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

1:1 coaching

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Bloedonderzoek, incl. bv. vitamine D en B12 (op de praktijk)
  • Persoonlijk voedingsplan adhv bloedonderzoek
  • Toegang tot online community
  • 7 maanden begeleiding
  • ± 10 coachsessies op de praktijk of online
  • Optie tot: extra lab onderzoek (mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

Anderen die je
voor gingen

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk, maar voor mij was het lastig om tussen al die gezondheidsadviezen, dieten, tips en nieuwe middeltjes het juiste te vinden. Shirley heeft mij daarin ontzettend fijn begeleidt, ze is betrokken, goed bereikbaar en creëert een gezonde relatie tussen voeding en lijf. Voor mij is het inmiddels een leefstijl geworden ipv een tijdelijke dieet, met de nodige gezondheidswinst! Ik vind het een aanrader voor iedereen!

Herma

Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een methode die mij verder zou brengen in mijn zoektocht naar meer balans in voeding, verlichting van oedeem en welzijn.

Mijn zoektocht bracht mij bij Shirley.

Stabiliteit in mijn hormoonhuishouding en geen gewichtstoename waren mijn doelen.

Shirley nam de tijd en luisterde naar mijn verhaal.

Na het onderzoek kreeg ik een persoonlijk voedingsplan. Het was even wennen om met dit aan de slag te gaan, maar na een paar maanden voelde ik mij goed, had minder pijn en was mijn gewicht zelfs afgenomen!

Het plan geeft mij houvast en kun je elk moment weer oppakken als het even tegenzit.

Het plan is maar een deel van hetgeen mij goed deed. Shirley is een fijne coach en elke afspraak bood mij rust, positiviteit en gaf mij kracht. Ze ziet, hoort, steunt en denkt met JOU mee.

Jessica – 48

Dank zij het persoonlijke voedingsplan heb ik zelden nog darmklachten en/of een opgeblazen buik.
Ik voel me fitter, heb meer energie en ben ook nog een asntal kilo’s kwijt.
De begeleiding van Shirley was heel goed en ik ben blij met het resultaat.

Dineke Spackler

Je kunt inderdaad de regie met behulp van Shirley weer in eigen handen krijgen. Goed advies. 😃 Lekker eten wat goed is voor jouw lichaam. Je voelt je fit, opvliegers zijn weg. Er is bij mij een rust gekomen 3x per dag eten, wat voldoende is voor mijn lichaam waar ik zeker mee kan tennissen en mee naar de sportschool kan. En waar je ook nog van afvalt.
Ik ben super blij dat ik Shirley tegen ben gekomen en aan t ervaren ben wat dit allemaal met me doet. Ik ben happy🤩

Inge

Hele fijne begeleiding, uitgebreid voedingsplan. Goede aanvulling op mijn lifestyle doordat ik nu de juiste kennis heb verkregen over welke voeding nu het beste bij mij persoonlijk past. Of je al op de juiste weg bent met je gezondheid, als extra aanvulling of om je kennis uit te breiden, alles is prima. Zeer aan te raden!

Lisa

Hoop dat er velen zijn die ook kiezen voor een andere manier van eten, gemakkelijk gewicht verliezen en op gewicht blijven door een blijvend veranderd eetpatroon, leefwijze met een aantal basis principes! Het is zo heerlijk om op gewicht te zijn en te blijven, producten te gebruiken die bij mij passen en dus altijd goed vallen en af en toe even af te wijken, zonder daar een schuldgevoel aan over te houden. Superfijn!

Marjo

Een gezond leven komt van binnenuit

- Shirley Brouwers