Plan je gratis intake hier
Contact

Havermelk

Je hoort en je ziet het steeds vaker: plantaardige melk. Wat is het voordeel van plantaardige melk, in dit geval havermelk en wat kun je er zoal mee? In dit blog neem ik je hierin mee en heb ik het recept voor je om zelf havermelk te maken.

Plantaardige melk of koemelk

Plantaardige melk mag je tegenwoordig geen ‘melk’ meer noemen. Echte melk komt van een koe (of geit, schaap, buffel).

Waarom aandacht voor plantaardige melk in plaats van koemelk?
Koemelk is minder gezond dan dat ons altijd verteld is.

Ik zal het uitleggen. Komt de melk direct van de koe (of een ander dier), heeft dit dier voornamelijk gras gegeten en wordt de melk niet gepasteuriseerd of gesteriliseerd, dan is melk redelijk gezond (rauwe melk). Deze melk bevat de voedingstoffen die melk zou moeten bevatten. De melk die we in de supermarkt vinden bevat dit (in de meeste gevallen) niet. Als de melk verhit wordt verdwijnen een groot deel van deze voedingsstoffen.

Rauwe melk kun je niet kopen in de supermarkt, dat vind je alleen bij de boer zelf. Deze melk is gezonder dan supermarkt melk, maar drink ook van deze melk niet in overvloed.

Melk is goed voor elk en je krijgt er sterke botten van

Althans dat wordt ons verteld. Dit komt omdat melk relatief rijk is aan calcium en je botten hebben onder andere calcium nodig voor goede botopbouw.

Toch hoor je vaak dat mensen die hun hele leven melk gedronken hebben, osteoporose (botontkalking) krijgen. Hoe kan dit?

Juist door het drinken van melk met calcium.

Het klopt dat we onder andere calcium nodig hebben om onze botten in optimale conditie te houden. We hebben hier niet alleen calcium voor nodig, maar ook magnesium en vitamine D.

Daarnaast is calcium uit melk niet of nauwelijks op te nemen door het lichaam. Calcium uit bladgroente en fruit is veel beter op te nemen voor ons lichaam waardoor we er automatisch minder van nodig hebben. Denk aan producten zoals boerenkool, appels, abrikozen, dadels, pruimen en kiwi’s.

Weetje: tot aan het 25 ste levensjaar bouw je botten op, daarna breek je je botmassa alleen nog maar af. Je kunt het niet meer opbouwen. Je kunt er wel voor zorgen dat de afbraak minimaal verloopt.

Wat heeft koemelk met havermelk te maken?

Qua voedingswaarden helemaal niets. Het zijn twee totaal verschillende producten op dit gebied.

De overeenkomst tussen deze twee producten is dat je koemelk in de keuken 1 op 1 kunt vervangen door havermelk. Het voordeel hiervan is dat je niet de nadelige effecten van koemelk ervaart wat betreft de voedingstoffen.

Koemelk vervangen door plantaardige melk

Als je het mij vraagt heeft melk geen toegevoegde waarde in ons voedingspatroon. Het is hooguit soms lekker en noodzakelijk in bepaalde gerechten.
In deze gevallen zou ik koemelk (altijd) vervangen door een plantaardige melk soort, bijvoorbeeld havermelk.

Andere plantaardige melksoorten zijn: sojamelk, amandelmelk en kokosmelk. Kokosmelk is van zichzelf wat zoeter en sojamelk is rijker aan eiwitten. Persoonlijk zou ik niet voor één soort gaan en de andere niet gebruiken. Wissel de verschillende soorten af. Zo voorkom je dat je eenzijdig dezelfde voedingstoffen binnenkrijgt.

HAVERMELK

Je kunt natuurlijk gewoon een pak kant-en-klare havermelk in de supermarkt kopen.
Helemaal prima, let wel even op de toegevoegde suikers. Oftewel, dat er geen toegevoegde suikers en/of zoetstoffen in zitten.

Naast dat er suikers en andere toevoegingen in de kant-en-klare havermelk kunnen zitten, is het prijstechnisch ook niet echt interessant.
Een pak havermelk (haverdrink) van 1 liter in de supermarkt kost ongeveer €1,79. Een pak havermout van 500 gram kost €0,50 en hiermee kun je minimaal 5 liter havermelk maken en bevat geen suikers of andere toevoegingen.

INGREDIËNTEN
  • 60-100 gram havermout
  • 1L water
BEREIDING

Week de havermout een nachtje in een laagje water. Zorg voor voldoende water zodat de havermout onder water staat.
Laat de havermout uitlekken in een zeef en spoel af onder de kraan.
Pak een blender en doe daar je afgespoelde havermout in met 1 liter water.
Blend het geheel totdat je een witte egale vloeistof hebt.
Giet de havermelk door een zeef met kaasdoek zodat je alle ‘stukjes’ eruit hebt gezeefd. Heb je geen kaasdoek, kun je ook een koffiefilter gebruiken.

Bewaar de havermelk in een dichte fles. De havermelk is gemiddeld 5 dagen houdbaar in de koelkast.

Heb je geen tijd om de havermout een nacht te laten weken in het water? Doe dan direct je havermout met het water in de blender. Je kunt het doen met heet water en 20 minuten laten weken of je neemt koud water en blend het direct.

NOTES
  • Het kan zijn dat je havermelk wat dikker wordt als je deze gaat koken (bijvoorbeeld voor golden milk of chocolademelk). Als je vooraf weet dat je de havermelk hiervoor gaat gebruiken kun je ervoor kiezen om meer water te gebruiken of minder havermout zodat de melk minder dik wordt.
  • Havermelk is volledig plantaardig en lactosevrij.
  • Haver is glutenvrij. Er is wel een mogelijkheid dat je geen zuivere haver hebt waardoor er sporen van gluten in kunnen zitten. Dus ben je echt allergisch voor gluten, koop dan een biologische variant waarvan je zeker weet dat deze glutenvrij is.

Enjoy!

Wil je gezonde inspiratie & reminders via e-mail?

Voed jezelf met de juiste informatie
Liefs van Shirley

Wil jij je gezond, levendig en vitaal voelen?

We ontdekken samen wat jouw lichaam nodig heeft

Wanneer je met mij gaat werken zoekt je lichaam tijdens het proces zijn weg naar de juiste balans, waardoor jij fit thuiskomt van je werk, dus niet uitgeblust op de bank zit. Jij leert je lichaam kennen. Je leert jezelf kennen. Je ontdekt wat bij je past. Dat is waar mijn coaching op geënt is. Voor de rest van je leven.

Maak afspraak

Stap in gezondheid **COMING SOON**

  • In je eigen tempo stap voor stap naar je gezondere leefstijl
  • Middels online omgeving
  • Toegang tot masterclasses
  • Optie tot: 1 op 1 consulten
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)

€ 149,- va.

Werk aan jezelf

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Voedings- en leefstijl adviezen
  • 4 coachsessies op de praktijk of online
  • 6 maanden begeleiding
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

€ 750,-

1:1 coaching

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Bloedonderzoek, incl. bv. vitamine D en B12 (op de praktijk)
  • Persoonlijk voedingsplan adhv bloedonderzoek
  • Toegang tot online community
  • 7 maanden begeleiding
  • ± 10 coachsessies op de praktijk of online
  • Optie tot: extra lab onderzoek (mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

€ 1.500,-

Anderen die je
voor gingen

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk, maar voor mij was het lastig om tussen al die gezondheidsadviezen, dieten, tips en nieuwe middeltjes het juiste te vinden. Shirley heeft mij daarin ontzettend fijn begeleidt, ze is betrokken, goed bereikbaar en creëert een gezonde relatie tussen voeding en lijf. Voor mij is het inmiddels een leefstijl geworden ipv een tijdelijke dieet, met de nodige gezondheidswinst! Ik vind het een aanrader voor iedereen!

Herma

Deskundig en goede begeleiding tijdens het persoonlijk voedingsplan.
Shirley is een lieve vrouw, die verder kijkt dan alleen naar het Voedingspatroon. Ze neemt je eigen situatie en leefstijl mee in de ondersteuning, en verdiept zich om een zo goed mogelijk advies en tips te geven.
Bedankt!

Veronique

Je kunt inderdaad de regie met behulp van Shirley weer in eigen handen krijgen. Goed advies. 😃 Lekker eten wat goed is voor jouw lichaam. Je voelt je fit, opvliegers zijn weg. Er is bij mij een rust gekomen 3x per dag eten, wat voldoende is voor mijn lichaam waar ik zeker mee kan tennissen en mee naar de sportschool kan. En waar je ook nog van afvalt.
Ik ben super blij dat ik Shirley tegen ben gekomen en aan t ervaren ben wat dit allemaal met me doet. Ik ben happy🤩

Inge

Hoop dat er velen zijn die ook kiezen voor een andere manier van eten, gemakkelijk gewicht verliezen en op gewicht blijven door een blijvend veranderd eetpatroon, leefwijze met een aantal basis principes! Het is zo heerlijk om op gewicht te zijn en te blijven, producten te gebruiken die bij mij passen en dus altijd goed vallen en af en toe even af te wijken, zonder daar een schuldgevoel aan over te houden. Superfijn!

Marjo

Omdat ik graag meer informatie wilde over mijn lichaam en welke voedingstoffen en producten voor mijn lichaam geschikt zijn ben ik via Shirley het Metabolic Balance groepstraject ingestapt.

Metabolic Balance vind ik een erg fijn plan omdat deze helemaal afgestemd is op mijn lichaamswaarde, er is voldoende ruimte voor improvisatie én je hoeft geen calorieën te tellen. Calorieën tellen is in de loop der jaren een obsessie geworden waar ik erg graag vanaf wilde. Meer rust in mijn lijf en mijn hoofd.

In het begin had ik nog best wel vragen, hoe kan ik het plan nu het beste in mijn leven integreren. Het groepstraject heb ik erg prettig ervaren omdat je kun sparren met andere, die ook mijn ervaringen en struggels deelden.

Shirley geeft veel bruikbare tips en informatie in haar online meetings, de online communitiy en in de online omgeving dmv werkboeken en informatie sheets.

Inmiddels heb ik mijn doel gehaald. Meer rust in mijn lijf en hoofd, gewicht verloren én mijn relatie met eten is verbeterd.

Dankjewel Shirley!

Ankie – 36

Inzicht en bewustwording over wat bij je lichaam past en het daadwerkelijk voedt. Voor mij was het programma van Shirley meer dan een andere kijk op voeding. Shirley kijkt mee en stemt af op je behoefte waar je op dat moment bent. Ik heb er geen strakke nieuwe levensstijl aan over gehouden, juist een paar goede veranderingen die zich echt hebben verankerd. Dankjewel voor je positieve en mooie gesprekken!

Lizzy Geurts van Kessel

Een gezond leven komt van binnenuit

- Shirley Brouwers