Havermouttaart

Maak een feestje van je ontbijt, eet taart als ontbijt.

 

Waarom is havermout zo gezond?

Haver is een glutenvrije graansoort en rijk aan voedingsstoffen. Haver bevat verschillende B-vitamines en onder andere de mineralen magnesium, zink, ijzer en mangaan.

Maar het belangrijkste is dat haver rijk is aan vezels. Vezels die voor een lang verzadigd gevoel zorgen en de vezels die ervoor kunnen zorgen dat het risico op hart- en vaatziekten verminderd. Deze vezels verlagen het ‘slechte’ LDL-cholesterol.*

Havermout glutenvrij?

Ja, haver is van zichzelf een glutenvrij graan. Maar je ziet regelmatig op de verpakking staan dat er glutenbevattende granen in zitten. Dit heeft met het productieproces en kruisbesmetting tijdens het oogsten en verwerken te maken. Ben je echt allergisch voor gluten, koop dan haver waarvan je zeker weet dat deze geen kruisbesmettingen bevatten. Dit staat op de verpakking.

Haver kun je op veel verschillende manieren verwerken. De meest bekende zijn havermoutpap en ‘overnight oats’ oftewel havermout met melk of water een nacht laten wellen en dat eten met bijvoorbeeld wat fruit. Je kunt haver ook prima gebruiken om brood mee te bakken of als basis voor andere bakrecepten. Een veelzijdige graansoort dus.

Havermouttaart

Zelf ben ik dol op het bakken van taart. Ik vind het dan ook altijd een leuke uitdaging om mijn ontbijt in de vorm van een taart te eten. Dat maakt het al een feestje op zich. Als de taart dan ook nog eens gezond kan zijn, is dat dubbel feest.

INGREDIENTEN

  • 100 gram havermout
  • 400 gram (plantaardige)melk
  • 4 eetlepels (gebroken) lijnzaad
  • Kaneel of andere kruiden naar smaak
  • 1 appel
  • 100 gram blauwe bessen
  • wat Keltisch zeezout

BEREIDING

Pak een kom en doe daarin de havermout, melk en gebroken lijnzaad. Meng goed door elkaar en zet weg voor minimaal een uur (dit mag ook de avond ervoor zijn).

Nadat het geheel goed ingedikt is, verwarm je de oven voor op 180 graden.

Snij een appel in stukjes.

Voeg de stukjes appel, blauwe bessen en kaneel toe aan het havermout mengsel.

Pak een ovenschaal en vet deze in met roomboter of Ghee. Giet het havermoutmengsel in de schaal en verdeel goed over de schaal.

Bak de havermouttaart in ongeveer 25-30 minuten gaar.

NOTES

  • Ik heb gekozen voor een appel en blauwe bessen, ander fruit kan natuurlijk ook. Peer, mango, frambozen, aardbeien, net wat jij lekker vindt.
  • Dit recept is glutenvrij, lactosevrij (mits je plantaardige melk neemt) en volledig plantaardig.
  • Dit recept is geschikt voor jou als jij het persoonlijk voedingsplan hebt en havermout in je plan hebt staan. De verhouding havermout en melk klopt niet helemaal. Hou de hoeveelheid van de melk aan. Dit recept is het meest van toepassing in fase 3 of als uitzondering in fase 2.

Enjoy!

Eat cake for Breakfast

 

*Bron: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0963996917308037?via%3Dihub