header afbeelding

IJs bowl

Heerlijk genieten van een ijsje, dat wil toch iedereen? IJs is lekker op warme dagen, maar ook prima als toetje (om een extra feestje van je maaltijd te maken). En hoe leuk is het, als dat ook nog gezond kan?!

Het leuke aan dit recept is dat je het helemaal naar eigen smaak kunt maken. Je kunt variëren met de ingrediënten van het ijs, maar natuurlijk ook met de toppings.

Zo maak je er altijd je eigen feestje van.

GEZOND IJS ETEN

Zonder te dubben of ijs wel of niet gezond is, hoef je er bij dit ijsje niet over na te denken. Dit ijs bestaat (bijna) volledig uit fruit.

Het is handig om wat soorten fruit in de vriezer te hebben liggen. In mijn vriezer vind je meestal iets van: blauwe bessen, mango, papaja, aardbei en banaan. De supermarkt heeft tegenwoordige verschillende soorten fruit in het vriesvak liggen. Handig en snel klaar. Van de soorten die ik wel lekker vind maar de supermarkt niet op voorraad heeft, maak ik zelf bakjes met gesneden fruit. Ik koop bijvoorbeeld meerdere bananen tegelijk, laat deze goed rijp worden en dan snij ik ze in stukjes waarna ze per portie in bakjes in de vriezer gaan.

Dus op het moment dat ik zin heb ik een ijsje, hoef ik zo maar de banaan uit de vriezer te pakken en kan ik direct een ijsje maken!

INGREDIËNTEN

  • Rijpe banaan
  • 1 el sojayoghurt (of een andere yoghurtsoort of limoen- of citroensap)
  • Blauwe bessen
  • Garnering zoals aardbeien en granola

VOORBEREIDING

Doe dit minstens een dag van tevoren: snij een rijpe banaan in plakjes, stop de plakjes banaan in een afgesloten bakje en leg in de vriezer.

BEREIDING

Neem het bakje met banaan en wat blauwe bessen uit de vriezer en laat ongeveer 5 minuten staan.

Pak een keukenmachine met goede messen en voldoende power en doe daar de banaan en blauwe bessen in. Maal het fruit zo fijn mogelijk.

Voeg een eetlepel sojayoghurt toe en maal nogmaals. Nu wordt het echt roomijs. Is dit niet het geval, doe er dan nog wat extra sojayoghurt bij.

Doe je ijs in een schaaltje en garneer naar smaak met bijvoorbeeld aardbeien en granola of eet het lekker zo op.

NOTES

  • In dit recept gebruik ik blauwe bessen en banaan. Dit kan natuurlijk ieder ander (het liefst bevroren) fruit zijn. Mango en papaja zijn ook erg lekker.
  • Ik maak gebruik van een keukenmachine omdat mijn blender hier niet krachtig genoeg voor is.
  • Als ik geen yoghurt toe wil voegen aan het ijs, maak ik gebruik van het sap van een halve citroen of limoen. Dit geeft ook nog eens een extra verfrissende smaak.
  • Dit recept is glutenvrij (als je de granola weglaat of glutenvrije granola gebruikt), lactosevrij en volledig plantaardig.
  • Dit recept is ook prima voor als jij het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance hebt. Neem de fruitsoorten en hoeveelheden uit je plan en voeg er wat limoen/citroensap aan toe.

Enjoy!