Plan je gratis intake hier
Contact

Gezond eten en voedingssupplementen

“Ik kom voor mijn voeding en ik wil geen voedingssupplementen of dergelijke pillen innemen. Voeding moet voldoende zijn voor mijn gezondheid en zeker als ik gezond ga eten.”

Met regelmaat krijg ik de vraag “ik zie allemaal supplementen staan in je praktijk, is het noodzakelijk dat ik die ook ga innemen?” Voordat ik deze vraag ga beantwoorden, neem ik je eerst mee in een stukje basisinformatie over voedingssupplementen.

Wat zijn voedingssupplementen?

Wikipedia: “Een voedingssupplement is een product dat bedoeld is als aanvulling op de normale voeding. Het is, volgens de wet, een geconcentreerde bron van één of meerdere vitaminen, mineralen of andere nutriënten met een voedingskundig of fysiologisch effect.”
Een voedingssupplement vind je in de vorm van een pil, capsule, kauwtablet, poeder of is vloeibaar.

Daar voegt de NPN (branchevereniging voor grondstoffen van o.a. supplementen) aan toe:
“Hoewel voedingssupplementen qua uiterlijk kunnen lijken op geneesmiddelen, zijn het geen geneesmiddelen. Voedingssupplementen behoren tot de levensmiddelen en moeten voldoen aan de Warenwet. Voedingssupplementen onderscheiden zich van andere levensmiddelen door hun geconcentreerde vorm van actieve stoffen en primaire gezondheid gerelateerde functie.”

Waar bestaan voedingssupplementen uit?

Vitaminen

Vitaminen zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in de voeding. Vitaminen zijn voedingscomponenten die geen energie leveren, maar wel essentieel zijn voor een goed verloop van de stofwisseling. Vitaminen kun je onderscheiden in water- (vitamine B en C) en in vet oplosbare (vitamine A, D ,E en K) vitamine.

Hoewel vitaminen in alle levende organismen dezelfde rol vervullen, hebben hogere organismen (zoals de mens) geen vermogen meer om vitaminen te maken.

Mineralen

Mineralen zijn nog belangrijker dan vitaminen. Samen met zonlicht vormen mineralen de basis voor het bestaan van levende cellen. Heb je geen of niet voldoende mineralen beschikbaar in je lichaam, dan hebben vitaminen geen functie. Kom je vitaminen te kort, dan kan je lichaam nog gebruik maken van mineralen. Kom je mineralen te kort? Dan heeft je lichaam niets om op terug te vallen.

De essentiële mineralen kun je opdelen in twee groepen: macromineralen en micromineralen. De macromineralen zijn: calcium, chloride, magnesium, kalium, fosfor, natrium en zwavel. De micromineralen zijn: chroom, koper, jodium, mangaan, molybdeen, selenium, fluoride en zink.

Andere nutriënten zijn stoffen zoals vetzuren, omega 3, 6 en 9, aminozuren (eiwitten), enzymen, pre- en probiotica en kruiden.

Ik eet gezond, dus waarom zou ik voedingssupplementen innemen?

Wat is gezond eten? Volgens het voedingscentrum is dat 250 gram groenten per dag, 200 gram fruit, 2 opscheplepels volkoren graanproducten of 3 volkoren boterhammen per dag, dranken zonder calorieën, etc.

De gemiddelde Nederlander eet 131 gram groenten per dag en 130 gram fruit, noten en olijven. Dit is dus gemiddeld te weinig om voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen. (wateetnederland.nl)

Daarbij heeft de helft van de Nederlandse volwassen overgewicht, wat betekent dat er te veel energie gegeten wordt. Zoals je hierboven ziet is dat geen energie uit groenten en fruit, de grootste leverancier van de voedingsstoffen.

Dan zegt het voedingscentrum: “De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.”

Met andere woorden, ben je niet zwanger, geen klein kind of een ouder persoon, dan heb je geen voedingssupplementen nodig.

Waarom voedingssupplementen?

Waarom adviseer ik, als orthomoleculair diëtist, dan in veel gevallen wel voedingssupplementen?

Er zijn verschillende factoren waarom het lichaam niet voldoende voedingsstoffen tot zijn/haar beschikking heeft. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Darmklachten: de darmen zijn de plek waar voedingsstoffen opgenomen worden uit je eten. Als de darmen niet optimaal functioneren, kunnen de voedingsstoffen ook niet, of niet volledig opgenomen worden. Denk aan onregelmatige ontlasting, prikkelbaar darmsyndroom en ontstekingen zoals Colitis ulserosa en de ziekte van Crohn.
  • We leven in een welvarende wereld waarin we veel kant-en-klaar en bewerkt voedsel eten (vulling i.p.v. voeding). Deze bewerkte producten bevatten in zo goed als geen van de gevallen voedingsstoffen die het lichaam wil en kan gebruiken. Daarnaast kost de vertering van bewerkte producten je lichaam over het algemeen veel mineralen, zonder dat daar veel voedingsstoffen voor terug komen.
  • Stress. Op het moment dat je lichaam stress ervaart, komt het in een spaarstand terecht (in welke maten van stress dan ook). Er worden minder spijsverteringssappen aangemaakt om je eten te verwerken, je spijsvertering is op het moment van stress geen prioriteit. Hierdoor komt een deel van je spijsvertering plat te liggen en wordt je eten niet goed verwerkt en dus worden ook de voedingsstoffen niet optimaal opgenomen. Daarbij is de vraag naar voedingsstoffen om alle processen toch enigszins optimaal te laten verlopen, vele malen groter door het lichaam. Stress – minder spijsverteringssappen – minder functionerende spijsvertering – minder opname voedingsstoffen – te kort aan voedingsstoffen – grotere vraag aan voedingsstoffen – nog een groter tekort aan voedingsstoffen.
  • De hoeveelheid nutriënten in voeding, met name groenten en fruit, is de laatste jaren drastisch teruggelopen. De hoeveelheid en diversiteit aan voedingsstoffen in de bodem loopt terug, producten worden geplukt voordat ze rijp zijn, producten worden lang bewaard waardoor met name de in wateroplosbare vitaminen verloren gaan. De meeste groenten en fruit wordt geteeld door middel van intensieve landbouw, wat betekent dat de bodem een eenzijdige nutriënten profiel bevat en dat er in de meeste gevallen gebruik wordt gemaakt van pesticiden (onkruidverdelger). Pesticiden zijn moeilijk af te breken door ons lichaam en kosten veel mineralen.

Wanneer heb ik de juiste voedingssupplementen?

Doordat velen door de bomen het bos niet meer zien, gaan ze zelf aan de slag met datgeen ze gehoord of gelezen hebben. In eerste instantie lijkt dit niet verkeerd, mits je de goede informatie gehoord of gelezen hebt.

Met voedingssupplementen is het net zoals met medicijnen, laat je goed adviseren en weet wat je inneemt en waarom. Zorg dat het een toevoeging is aan je lichaam in plaats van dat het schade brengt.

Veel commerciële merken en goedkopere producten gebruiken goedkope synthetische grondstoffen. Bedenk dat je je lichaam wilt voeden met echt eten omdat je lichaam hier het meest mee kan. Dus ga je gebruik maken van voedingssupplementen, neem dan ook producten met natuurlijk grondstoffen en grondstoffen die je lichaam ook echt kan opnemen.

Hoe weet ik welke vitamine ik moet innemen?

Laat je hierin adviseren door iemand die hiervoor geleerd heeft. Een orthomoleculair therapeut of orthomoleculair diëtist, de betere gezondheidswinkels weten ook wanneer je welke supplementen in kan nemen.

Een orthomoleculair geschoolde diëtist of therapeut kan aan de hand van jouw klachten of ongemakken, achterhalen welke tekort aan voedingsstoffen je hebt.

Wil je helemaal zeker zijn van je tekorten? Doe dan een test. Laat je bloed testen op verschillende vitaminen of doe een haarmineralen test.

Begin bij de basis

Driemaal per dag een volwaardige maaltijd eten met voldoende energie, groente en fruit, eiwitten en overige nutriënten. Minimaal 300-500 gram groenten per dag, 2 stuks fruit en minimaal tot geen bewerkte producten (pakjes, zakjes, flesjes, koekjes, snoep, fastfood, etc.).

Maak zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten staan dicht bij de natuur en voeden je lichaam omdat je lichaam deze herkent. Deze producten leveren nutriënten in plaats van dat ze nutriënten verbruiken. Natuurlijke voeding draagt meestal geen label of etiket.

Daarbij kun je gebruik van voedingssupplementen die jouw lichaam nodig heeft. In de praktijk maak ik eerst gebruik van het persoonlijk voedingsplan om ervoor te zorgen dat je de basis aan voedingsstoffen voor jouw lichaam binnenkrijgt.

Daarnaast bekijk ik per persoon of en wat er nodig is wat betreft de aanvulling via voedingssupplementen.

Een algemene basis voedingssupplementen is:

  • Multivitamine met een breed spectrum vitamine en mineralen;
  • Vitamine D voor de weerstand, gemoedstoestand, sterkte botten, etc.;
  • Visolie, voor het tegengaan van ontstekingsreacties, bloedvatvernauwingen en verhoogd bloedstollingsneiging;
  • In ergere mate van stress, is stressreductie aan te raden. Hierin kan een aanvulling van Magnesium, B-vitamines en vitamine D of kruiden, wenselijk zijn. Daarnaast kan ondersteuning van spijsvertering, darmen en lever wenselijk zijn. Vraag voor een persoonlijk advies.

Laat je goed adviseren voordat je iets inneemt!

Laat je goed adviseren

Wil je gezonde inspiratie & reminders via e-mail?

Voed jezelf met de juiste informatie
Liefs van Shirley

Wil jij je gezond, levendig en vitaal voelen?

We ontdekken samen wat jouw lichaam nodig heeft

Wanneer je met mij gaat werken zoekt je lichaam tijdens het proces zijn weg naar de juiste balans, waardoor jij fit thuiskomt van je werk, dus niet uitgeblust op de bank zit. Jij leert je lichaam kennen. Je leert jezelf kennen. Je ontdekt wat bij je past. Dat is waar mijn coaching op geënt is. Voor de rest van je leven.

Maak afspraak

Stap in gezondheid **COMING SOON**

  • In je eigen tempo stap voor stap naar je gezondere leefstijl
  • Middels online omgeving
  • Toegang tot masterclasses
  • Optie tot: 1 op 1 consulten
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)

€ 149,- va.

Werk aan jezelf

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Voedings- en leefstijl adviezen
  • 4 coach sessies in de praktijk of online
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

1:1 coaching

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Bloedonderzoek, incl. bv. vitamine D en B12 (op de praktijk)
  • Persoonlijk voedingsplan adhv bloedonderzoek
  • Toegang tot online community
  • 7 maanden begeleiding
  • ± 10 coachsessies op de praktijk of online
  • Optie tot: extra lab onderzoek (mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

Anderen die je
voor gingen

Je kunt inderdaad de regie met behulp van Shirley weer in eigen handen krijgen. Goed advies. 😃 Lekker eten wat goed is voor jouw lichaam. Je voelt je fit, opvliegers zijn weg. Er is bij mij een rust gekomen 3x per dag eten, wat voldoende is voor mijn lichaam waar ik zeker mee kan tennissen en mee naar de sportschool kan. En waar je ook nog van afvalt.
Ik ben super blij dat ik Shirley tegen ben gekomen en aan t ervaren ben wat dit allemaal met me doet. Ik ben happy🤩

Inge

Wat een verschil!! Na 2 zwangerschappen en diagnose PCOS stond mijn hormoonhuishouding op z’n kop, mijn huid was slecht en ik schommelde altijd in gewicht. In het verleden wel diëten gedaan maar nooit blijvend resultaat.‌

Het orthomoleculaire sprak mij erg aan en zodoende kwam ik bij Shirley terecht. Wat een schat en met zoveel kennis en deskundigheid maar ook goed in de vinger precies op de goede plek kunnen leggen waarbij het stukje mindset ook word behandeld.

‌Mijn voedingsplan was duidelijk en ik ben er direct mee aan de slag gegaan en na een korte tijd kreeg ik meer energie, mijn huid werd beter, en ik voelde me veel meer mezelf in m’n eigen lichaam ook qua hormonen. Bizar! Zo bijzonder wat voeding doet in combinatie met de gesprekken met Shirley.‌

Nu een jaar later ligt mijn schema nog op het aanrecht als hou vast maar is het me ook gelukt om stabiel te blijven en daar ben ik Shirley enorm dankbaar voor.

Lieve Shirley je bent een topper en dankjewel dat je deze weg met mij hebt bewandeld.

Nicole – 36

Hele fijne begeleiding, uitgebreid voedingsplan. Goede aanvulling op mijn lifestyle doordat ik nu de juiste kennis heb verkregen over welke voeding nu het beste bij mij persoonlijk past. Of je al op de juiste weg bent met je gezondheid, als extra aanvulling of om je kennis uit te breiden, alles is prima. Zeer aan te raden!

Lisa

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk, maar voor mij was het lastig om tussen al die gezondheidsadviezen, dieten, tips en nieuwe middeltjes het juiste te vinden. Shirley heeft mij daarin ontzettend fijn begeleidt, ze is betrokken, goed bereikbaar en creëert een gezonde relatie tussen voeding en lijf. Voor mij is het inmiddels een leefstijl geworden ipv een tijdelijke dieet, met de nodige gezondheidswinst! Ik vind het een aanrader voor iedereen!

Herma

Aanrader en life changing! Shirley heeft mij onwijs geholpen. Dankzij haar heb ik mij voedingspatroon kunnen aanpassen waardoor ik nu meer energie heb en beter in mijn vel zit. Weer terug leren luisteren naar mijn lichaam, zo belangrijk. Heel erg bedankt voor alle wijze lessen, tips en inspiratie!

Karin

Ik heb met Shirley op een hele prettige manier mijn traject doorlopen. Shirley geeft op een hele rustige professionele manier adviezen en tips, is totaal niet opdringerig en denkt heel goed mee. Mijn biologische leeftijd is in 9 maanden gedaald van 57 naar 37 jaar, ik ben ruim 10 kg afgevallen, voel me geweldig en mijn overgangsklachten zijn nagenoeg verdwenen. Ik kan Shirley zeker aanbevelen!

Noelle

Een gezond leven komt van binnenuit

- Shirley Brouwers