Plan je gratis intake hier
Contact

In 7 stappen naar een gezondere leefstijl

De basis van een gezonde leefstijl – wat houdt dat in?

De basis van goed voor jezelf zorgen qua brandstof – hoe ziet dat eruit?

Een aantal simpele onderdelen die jij dagelijks toe kan passen om een goede basis van jouw gezondheid neer te zetten.

Hieronder neem ik je mee middels van 7 onderwerpen. Concrete onderwerpen en makkelijk toe te passen.

Zet dagelijks een kleine stap naar een betere gezondheid.

 

We trappen af met: fruit

Groente en fruit is gezond, dat weten we allemaal (ga ik vanuit). Maar toch is fruit vaak een ondergeschoven kindje. Fruit wordt nog regelmatig weggezet als een bom aan suiker (koolhydraten).

Wat ik zeker niet ga ontkennen maar zo zwart-wit is het niet.

Fruit is

  • een bom aan voedingsstoffen. Denk aan de verschillende kleuren, vormen en texturen
  • makkelijk te verteren
  • rauw te eten, heeft geen bewerking nodig en dus altijd voor handen
  • meer dan alleen een suiker en voedingsstoffen bom. Fruit zit ook vol met vezels, fijn voor de verzadiging en darmen

Daarnaast hebben we koolhydraten nodig voor het functioneren van onze hersenen. De overload aan suikers uit kant-en-klare sauzen, drinken, alcohol, ontbijtgranen, snoep, is het probleem, niet je fruit inname.

Het probleem met fruit is eerder dat we er te weinig van eten en deze voedingsstoffen en vezels dus missen.

Dus ga voor een toetje (na iedere maaltijd) en geniet van een lekker stuk fruit.

De volgende stap is: groente

Over groenten zijn we het denk ik unaniem eens, deze kunnen we voor gezond zien.

Persoonlijk vind ik het mooie aan groente (net als bij fruit) de verschillende kleuren, vormen en texturen. Omdat het natuurlijke producten zijn, producten uit de natuur, werken groente ook zo goed voor ons natuurlijke lichaam.

Wij zijn natuurlijke wezens en ons lichaam functioneert het beste op producten uit de natuur. Ons lichaam is daarop gemaakt. De verschillende voedingsstoffen uit de verschillende soorten groenten in de verschillende seizoenen, maakt dat groente een groot onderdeel zijn van het complete plaatje brandstof voor ons lichaam.

Groente is

  • een bom aan voedingsstoffen. Denk aan de verschillende kleuren, vormen en texturen
  • bevat naast vitamine en mineralen, ook veel vezels
  • mogelijk rauw te eten. Sommige groente hebben bewerking nodig, zoals koken, om beter te kunnen verteren (denk aan broccoli, pompoen, kolen)
  • niet altijd en voor iedereen altijd goed te verteren. Vooral bij maag en/of darmen problemen kunnen bijvoorbeeld ui, tomaten, prei, paprika, sla, slechter verteerd worden

Dit laatste hoeft zeker geen probleem bij jou te zijn. Maar ervaar je na het eten van bepaalde voeding buikpijn (en ja, dit kan dus ook groente zijn), dan is het goed om ook je groente onder de loep te nemen.

Er wordt wel eens gezegd dat het goed is om minimaal 30 verschillende soorten groente en fruit in een week te eten. Om op deze manier zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen.

De volgende stap is: eiwitten (combi van kaas/vis/noten/bonen)

Een lastiger onderwerp, omdat het een breed onderwerp is wat betreft verschillende voeding. Doordat het veel verschillende voeding kan zijn, is het verteren en verwerken bij veel mensen verschillend.

Daarnaast komt ook het stukje kwaliteit bij deze producten meer om de hoek kijken dan bij andere voeding. Begrijp me niet verkeerd, juist ook de kwaliteit van groente en fruit is mega belangrijk, maar met de kwaliteit van vooral vlees, vis, zuivel, wordt veel gesjoemeld.

Maar eerst, wat zijn eiwitten precies?

Eiwitten zijn:

  • de bouwstoffen van je lichaam. Alle organen en weefsels zijn opgebouwd uit eiwitten
  • eiwitten kun je onderverdelen in essentiële en niet essentiële eiwitten, wat inhoudt dat je sommige eiwitten nodig hebt uit je voeding en andere prima zelf kunt aanmaken
  • lastiger te verteren als je verschillende soorten eiwitten in één maaltijd eet
  • niet nodig om spieren op te bouwen, daarvoor moet je je spieren gebruiken
  • vooral tijdens ‘ziekte’ belangrijk voor een sneller herstel van organen en weefsel

Bronnen van eiwitten zijn, peulvruchten (bonen), dierlijke producten, sommige noten en zaden, sommige paddenstoel soorten.

Welke jij zou moeten eten is afhankelijk van je lichaam en je vertering. Als je van nature al merkt dat je bijvoorbeeld vlees niet zo lekker vindt of het niet veel eet omdat je er snel vol van zit, is de kans groot dat plantaardige eiwitten voor jou beter zijn.

Maar afwisseling en variatie blijft het belangrijkst (lekker saai).

Wat betreft wel of geen dierlijke eiwitten eten?

Dit is een keuze die ieder voor zichzelf maakt. Maar zorg dat je kwalitatief goede dierlijke producten eet en niet de mega bewerkte vlees, vis of zuivel soorten.

De volgende stap is: tijd

Dat wat je eet is niet het enige dat belangrijk is en verschil maakt,

ook de manier waarop je eet maakt verschil.

Eet je tussen het aankleden en het autorijden snel een boterham weg?

Of zelfs tijdens het aankleden of autorijden?

Of blijven je eten, de hele dag door?

Hoe vaak op een dag eet of drink jij iets? Alles behalve water, dus wel met de pottertjes, anta flu’s, kauwgom, dropjes en smintjes meegerekend?

Met tijd bedoel ik de tijdstippen waarop je eet maar dus ook hoe vaak je eet op een dag.

Iedere keer dat je iets eet, wordt je spijsverteringssysteem aangespoord om aan het werk te gaan. Dit is een moment waarop je lichaam zich niet tot nauwelijks bezig kan houden met andere processen zoals het in balans brengen van je hormonen.

Je lichaam heeft tussen de maaltijden door tijd nodig om je eten te kunnen verwerken. Om je hormonen, die aangemaakt zijn voor het verteren van je eten, weer terug in balans te brengen en om eventuele afvalstoffen naar de uitgangen van je lichaam te vervoeren.

Blijf je eten? Bijvoorbeeld iedere 2-3 uur, dan krijgt je lichaam niet voldoende tijd om deze processen uit te voeren.

Denk maar aan de nachtrust. Na een goede nachtrust, als je opstaat en naar het toilet gaat, is de urine vaak donkerder van kleur (meer afvalstoffen). Dit komt omdat je lichaam de tijd heeft gekregen om deze processen uit te voeren. Verleng je deze tijd, dan kan je lichaam beter herstellen en verwerken. Je lichaam heeft dan meer en langer de mogelijkheid om deze processen uit te voeren.

Eten is belangrijk en voedzaam, maar te veel en te vaak eten heeft een negatief effect op alle andere processen die je lichaam ook uit te voeren heeft.

Maximaal 3 eetmomenten op een dag is meer dan voldoende. Zorg wel voor een voedzame maaltijd, dan is verzadiging ook geen probleem.

Hoeveel eetmomenten heb jij momenteel per dag?

De volgende stap is: mindfull/bewust eten

In alle rust en rustig je eten op eten.

Het klinkt zo simpel, maar is echt zo moeilijk voor sommige mensen.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige! Als ik in de waan van de dag, na een volle dag aan tafel schuif om te eten, dan gaat het mis. Dan wil ik zo snel mogelijk eten om mezelf zo snel mogelijk weer te voorzien van nieuwe energie.

Dit resulteert erin dat ik maar half proef wat ik aan het eten ben, daardoor wil ik meer eten omdat ik mijn eten te lekker vind en er meer van wil proeven. Daarnaast duurt het veel langer voordat ik verzadigd ben omdat mijn lichaam niet de tijd krijgt om verzadiging te ervaren.

Uiteindelijk heb ik te veel gegeten en ben ik meer moe dan voor de maaltijd, omdat mijn lijf de maaltijd onder volledige stress omstandigheden heeft ontvangen. Spijs verteren onder stress is hetzelfde als slapen met een vol hoofd, dat werkt niet.

Dit is mijn verhaal om je te laten zien dat ik ook zeker niet altijd perfect en volgens het boekje eet.  En om aan te geven hoe belangrijk het is in alle rust te eten.

Wat ik zoveel mogelijk probeer te doen, als ik merk dat ik opgefokt aan tafel ga zitten, is 5-10 minuten van tevoren rust te pakken. Mezelf even afzonderen, mijn ogen dicht, even liggen, even niets.

Zodra ik merk dat ik grotendeels uit mijn hoofd ben gestapt en mijn lichaam weer voel, ga ik pas eten.

Zit je al aan tafel en merk je dat je te snel of zonder aandacht eet? Leg je bestek eens neer. Staar even voor je uit. Adem in en adem weer uit.

De volgende stap is: puur eten

Geen bewerkte troep

Lees verpakkingen

Het klinkt zo logisch en makkelijk, maar is het zeker niet altijd.

Vooral niet als je het gros van je boodschappen altijd bij de supermarkt haalt, naar de aanbiedingen in het krantje kijkt en aan de hand daarvan beslist wat je gaat eten.

De meeste van deze producten zijn verre weg van pure producten.

Wat bedoel ik daarmee?

Puur eten, is eten wat je in principe direct uit de natuur kunt halen. Denk aan: groente, fruit, kruiden, vis en vlees.

Deze producten kan en mag je bewerken, daar worden ze niet minder puur van. Producten kunnen er wel ongezonder van worden, zoals gefrituurde aardappelen tot friet of chips.

Het belangrijkste is dat het uiteindelijk geen product is wat alleen te verkrijgen is door toevoegingen of toedoen van een fabriek.

Denk hierbij aan, extra rijkgevulde soep van Unox (extra rijk gevuld met suikers en E-nummers). Of tonijnsalade die nog niet eens voor 50% tonijn bevat. Vegetarische burgers waar meer tarwemeel en ‘natuurlijke’ aroma’s aan toegevoegd zijn dan dat je ooit in de natuur zult vinden.

Hoe weet je nou of een product niet natuurlijk is?

Controleer de ingrediëntenlijst op de verpakking.

Staan er meer dan 5 ingrediënten, dan mag je ervan uitgaan dat dit product niet natuurlijk en bewerkt is.

Staan er ingrediënten op de lijst waar je nog nooit van gehoord hebt en/of die je niet eens kunt uitspreken? Dan ga er ook maar vanuit dat dit niet natuurlijke ingrediënten zijn.

Jouw lichaam is natuurlijk van oorsprong. Dat heeft brandstof nodig van natuurlijke oorsprong. Dat herkent je lichaam het beste en daarmee weet je lichaam ook het beste wat te doen.

De laatste stap: water drinken

Drink water

Het klinkt bijna te makkelijk om waar te zijn..

Maar water drinken is één van het beste en makkelijkste ‘medicijn’ dat er bestaat!

Klachten die mede kunnen ontstaan doordat je te weinig water drinkt zijn bijvoorbeeld:

  • Hart en bloeddruk aandoeningen
  • Depressie
  • Slaapstoornissen
  • Gebrek aan energie
  • Disbalans in hormonen
  • Overgewicht
  • Etc.

Een van de redenen hiervan is dat het lichaam functioneert op water/vocht. Je bloed heeft water nodig om het bloed rond te kunnen pompen. Je cellen hebben water nodig om goed gehydrateerd te blijven en daardoor de functies kunnen uitoefenen. Je spijsvertering heeft water nodig om alle voedingsstoffen in te werken, verteren en te vervoeren.

Als dit alles geen of te weinig water tot beschikking heeft, gaan deze processen in het lichaam moeizamer en worden minder goed uitgevoerd.

Drink minimaal 2 liter water per dag of een 30-35 ml per kg lichaamsgewicht per dag, per persoon.

Misschien klinkt dat heel wat, maar als je jezelf aanwend om een aantal momenten op een dag één of twee glazen water te drinken, ben je aan het einde van de dag al een heel eind.

Drinkt het liefst plat water, zonder smaak. Dit geeft het beste en meest effectieve resultaat.

Voldoende water drinken op een dag zorgt er voor dat je bloed beter kan doorstromen, de afvallen stoffen makkelijker en sneller je lichaam kunnen verlaten, je cellen beter kunnen functioneren en zelfs het afvallen makkelijker verloopt.

Oprecht dat laatste, ik zie verschil in gewicht bij mensen die structureel meer dan voldoende water drinken of dit bijna niet doen. (doe hier je voordeel mee) 😉

Met water drinken bedoel ik puur, het liefst zuiver (kraan)water. Er zijn veel verschillende bronnen en gedachten over wat zuiver water is. Hiervoor worden vaak filters of andere apparaten gebruikt, die zeker de afvalstoffen eruit kunnen filteren, maar deze kunnen ook de goede stoffen eruit filteren. Let dus op met wat je aanschaft en/of gebruikt.

Hoeveel water drink jij op een dag?

Bonus: zon

Hoe voel jij je als het na een zonnige zomer, herfst begint te worden?

De bladeren vallen van de bomen en de dagen worden korter. Er is vaak meer regen en de zon laat zich minder zien.

Tegen de tijd van de feestdagen kun je tussen de middag, met een beetje geluk, de zon een klein beetje zien. Nu aan het einde van januari begint het alweer iets beter te worden.

Zin in de lente hoor ik je denken!

Dat is niet alleen omdat het dan (als het goed is) warmer weer wordt, maar juist omdat er meer zonuren zijn.

Zon is de grootste en beste leverancier van vitamine D voor ons lichaam.

Vitamine D zorgt voor energie, fitheid, vitaliteit en maakt je blij. Een te kort aan vitamine D kan makkelijk een depressie in gang zetten. Somberheid komt dan ook meer voor tijdens de herfst en wintermaanden, dan in de lente en zomer.

Ook onze ogen hebben zonlicht nodig. Zonlicht in je ogen is het teken van dag voor je lichaam. Je lichaam herkent hierdoor het dag en nacht ritme, waardoor je beter tot rust komt en beter slaapt in de nacht. TL, ledverlichting, binnen zitten en een zonnebril houden dit tegen.

Dus gaat de zon schijnen, zomer of winter, ga naar buiten en slurp met je huid de zonnestralen op.

Let op!

In de winter neem je weinig tot geen vitamine D op, maar het is wel goed voor je gemoed om de zon in te gaan.

In de zomer kan de zon te fel zijn en ga dus niet te lang de zon in.

Wil je hier graag meer over weten?

In deze blog vertel ik meer over vitamine D.

 

Wil je graag direct aan de slag met de gezonde leefstijl die bij jouw lichaam past? De voeding die aangepast is op jouw lichaam met behulp van bloedwaarden?

Bekijk de mogelijkheden

Wil je gezonde inspiratie & reminders via e-mail?

Voed jezelf met de juiste informatie
Liefs van Shirley

Wil jij je gezond, levendig en vitaal voelen?

We ontdekken samen wat jouw lichaam nodig heeft

Wanneer je met mij gaat werken zoekt je lichaam tijdens het proces zijn weg naar de juiste balans, waardoor jij fit thuiskomt van je werk, dus niet uitgeblust op de bank zit. Jij leert je lichaam kennen. Je leert jezelf kennen. Je ontdekt wat bij je past. Dat is waar mijn coaching op geënt is. Voor de rest van je leven.

Maak afspraak

Stap in gezondheid **COMING SOON**

  • In je eigen tempo stap voor stap naar je gezondere leefstijl
  • Middels online omgeving
  • Toegang tot masterclasses
  • Optie tot: 1 op 1 consulten
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)

€ 149,- va.

Werk aan jezelf

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Voedings- en leefstijl adviezen
  • 4 coachsessies op de praktijk of online
  • 6 maanden begeleiding
  • Optie tot: ondersteunend lab onderzoek (bloedonderzoek, mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

€ 750,-

1:1 coaching

  • Uitgebreide intake (online of op de praktijk)
  • Bloedonderzoek, incl. bv. vitamine D en B12 (op de praktijk)
  • Persoonlijk voedingsplan adhv bloedonderzoek
  • Toegang tot online community
  • 7 maanden begeleiding
  • ± 10 coachsessies op de praktijk of online
  • Optie tot: extra lab onderzoek (mineralen, zware metalen)
  • Optie tot: (voor)ouder heling/regressie sessie in de praktijk

€ 1.500,-

Anderen die je
voor gingen

Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een methode die mij verder zou brengen in mijn zoektocht naar meer balans in voeding, verlichting van oedeem en welzijn.

Mijn zoektocht bracht mij bij Shirley.

Stabiliteit in mijn hormoonhuishouding en geen gewichtstoename waren mijn doelen.

Shirley nam de tijd en luisterde naar mijn verhaal.

Na het onderzoek kreeg ik een persoonlijk voedingsplan. Het was even wennen om met dit aan de slag te gaan, maar na een paar maanden voelde ik mij goed, had minder pijn en was mijn gewicht zelfs afgenomen!

Het plan geeft mij houvast en kun je elk moment weer oppakken als het even tegenzit.

Het plan is maar een deel van hetgeen mij goed deed. Shirley is een fijne coach en elke afspraak bood mij rust, positiviteit en gaf mij kracht. Ze ziet, hoort, steunt en denkt met JOU mee.

Jessica – 48

Je kunt inderdaad de regie met behulp van Shirley weer in eigen handen krijgen. Goed advies. 😃 Lekker eten wat goed is voor jouw lichaam. Je voelt je fit, opvliegers zijn weg. Er is bij mij een rust gekomen 3x per dag eten, wat voldoende is voor mijn lichaam waar ik zeker mee kan tennissen en mee naar de sportschool kan. En waar je ook nog van afvalt.
Ik ben super blij dat ik Shirley tegen ben gekomen en aan t ervaren ben wat dit allemaal met me doet. Ik ben happy🤩

Inge

Dankzij mijn persoonlijk voedingsplan en de motiverende gesprekken met Shirley voel ik me nu lichamelijk en geestelijk veel beter.
Veel meer energie en minder pijn (fibromyalgie), minder last van mijn darmen en overgangsklachten.
Ik wilde ook graag wat kilo’s kwijt. Uiteindelijk ruim onder mijn streefgewicht gekomen en dat ging nog moeiteloos ook.
Ik heb ook nog nooit zo gevarieerd en lekker gegeten.
Het was in het begin even omschakelen en goed plannen, maar nu gaat het van vanzelf.
Dank je wel Shirley voor de fijne gesprekken, tips en adviezen.

Narda

Shirley heeft mij heel goed geholpen. Nadat ze zich goed heeft verdiept in mijn bloedwaardes, goed heeft geluisterd naar mijn situatie en gerichte vragen heeft gesteld, heeft ze me concrete tips gegeven waar je echt wat aan hebt. Je merkt aan Shirley dat ze veel verstand van zaken heeft.

Doris

Na van alles geprobeerd te hebben heb ik echt resultaat geboekt bij Shirley. Shirley luistert echt naar je. In zachtheid maar wel direct en met duidelijkheid zoekt ze samen naar de mogelijkheden. Ze motiveert en maakt je bewust van je eigen verantwoordelijkheid en heeft geen oordeel. Alles is bespreekbaar. Samen behaal je je doel! Ik heb eindelijk het handvat waar ik allang naar op zoek was en wat ik nog steeds gebruik.

Brenda Martens

Ik gun iedere vrouw een gezond lijf en vrolijke mind. En zou Shirley daarom absoluut aanraden! 🙂
In de wondere wereld van gezonde voeding en diëtiek vliegen de algemene, vage adviezen je tegenwoordig om de oren. Een zoektocht die veel verwarring en frustratie kan brengen.
Wat ik onwijs krachtig vind aan de aanpak van Shirley is dat haar begeleiding precies afgestemd is op jou als individu, vanuit resultaten die vooraf persoonlijk gemeten zijn. Zo weet je dat het perfect passend is voor jouw lichaam. Onwijs fijn, en maakt voor mij al het verschil.

Shirley is daarnaast een diëtiste die ook zeer ervaren is op het gebied van mindset, negatieve gedachtes aanpakken en het ontwikkelen van meer zelfliefde als vrouw. Dat maakt dat je je echt gehoord voelt.

Rianne

Een gezond leven komt van binnenuit

- Shirley Brouwers