Intermittent Fasting

De dieethype van dit moment of is het gezond en werkt het echt?

 

Ik krijg regelmatig de vraag van mensen: het overslaan van mijn ontbijt is niet gezond toch? Mijn antwoord hierop is meestal: wat is niet gezond? en wanneer eet je dan de eerste maaltijd?

Als je je ontbijt overslaat, de hele ochtend op koffie leeft en vervolgens de snoeppot leeg eet, zeg ik nee, het is beter om goed te ontbijten zodat je met goede energie de dag kan starten en geen snack trek tussendoor krijgt. Sla je bewust je ontbijt over, drink je wat extra glazen water en misschien een kop (zwarte) koffie of thee en eet je later in de ochtend of rond het middag uur je eerste voedzame maaltijd (ontbijt), is dit helemaal prima. 

Maar……ze zeggen toch altijd een auto start toch ook niet zonder benzine, je lichaam heeft ook energie nodig om de dag te beginnen? Daar ben ik het zeker niet mee eens. Een gemiddelde volwassenen heeft meer dan voldoende energie in de opslag om toch minstens een aantal dagen, misschien wel weken op vooruit te kunnen. Daarnaast heeft de auto echt niet iedere keer dat je de auto start nieuwe benzine nodig, die loopt ook nog steeds als je tank nog maar halfvol zit. 

Ja, maar ik val flauw als ik ’s ochtends niet ontbijt! Je kunt het gevoel hebben dat je wat licht in je hoofd wordt of misschien heb je het gevoel dat je wat trillerig wordt. Dit heeft er mee te maken dat je insuline afhankelijk bent. Je hormonen en met name je glucose/insuline huishouding nemen het heft in eigen handen. Je glucosespiegel in het bloed gaat pieken en dalen op het moment dat je te veel snelle koolhydraten tot je neemt. Insuline krijgt hierdoor niet te kans om te stabiliseren en als insuline actief is in je lichaam, kun je geen vet verbranden en zul je dus ook geen gewicht verliezen (mocht dit een doel zijn).

Om deze glucose schommelingen te verminderen en/of onder controle te krijgen en te houden, is intermittent fasting een mogelijkheid. 

Je hebt meerdere vormen van intermittent fasting. Het gaat erom dat je een langere periode geen eten tot je neemt, alleen water, zwarte koffie of thee. 

  • Stoppen met tussendoortjes, is al een vorm van intermittent fasting. Als je ongeveer 5 uur tijd tussen je maaltijden houdt, krijgt je lichaam in deze 5 uur de tijd om de maaltijd te verwerken en kun je met een (bijna) lege maag aan de volgende maaltijd beginnen. 
  • 16 – 8 regel. Dit is een periode van minimaal 16 tot 18 uur waarin je niets eet en de overige 8 uur van de dag wel mag eten.
  • 5 – 2 regel. Je kunt ook een periode van 2 dagen vasten en de overige 5 dagen ‘gewoon’ eten (deze vorm van intermittent Fastig heeft niet mijn voorkeur). 

Ga in de periode dag je mag eten, niet alles eten wat los en vast zit (dit zie ik nogal eens voorbij komen: als je vast kun je in de periode dat je mag eten echt alles eten!). Dit is niet goed voor je lichaam en zeker niet op langer termijn. 

Als je de goede eiwitten, vetten en koolhydraten, vitamine en mineralen tot je neemt kun je de gezondheid van je lichaam bevorderen door af en toe een periode in te bouwen waarin je niets eet. Tijdens deze periode krijgt het lichaam de kans om te herstellen en op te ruimen, noem het een voorjaarsschoonmaak. Als je blijft eten, is je lichaam altijd bezig met het verwerken van je eten en krijgt het lichaam ook niet goed de kans om de goede stoffen naar de juiste plek in je lichaam te transporteren. In de periode dat je slaapt heeft het lichaam even de tijd om alles op te ruimen. Mocht je deze periode verlengen met een aantal uur, dan heeft het lichaam meer tijd om op te ruimen en krijgt je lichaam dus de kans om ook meer op te ruimen. 

Je lever ruimt een groot deel van de afvalstoffen op, onder andere van medicijnen (ook paracetamol etc.). Wij gebruiken in deze tijden redelijk wat medicijnen en zijn er veel mensen die dagelijks een of meerdere paracetamolletjes nemen. Op den duur stapelen verschillende afvalstoffen zich op in het lichaam omdat het lichaam simpelweg niet te tijd krijgt om deze stoffen op te ruimen. 

Goede voeding en het lichaam eens wat vaker rust geven, dat kan wonderen doen. 

Al met al ben ik zeker een voorstander van intermittent fasting. Dit heeft er ook mee te maken dat ik een voorstander ben van maar 2 of 3 eet momenten op een dag te hebben in plaats van 5 of 6 of zelfs 7 eet momenten. Alles in het lichaam heeft een functie, ook alles wat we doen om ons lichaam te voeden en te vullen. Blijven eten heeft geen functie, net zo goed als blijven sporten ook niet goed voor het lichaam is. 

 

 

Wil je graag intermittent fasting gaan toepassen of uitproberen? Doe dit niet zomaar als je dit nog nooit gedaan hebt. Ga dit niet op eigen houtje doen maar met de juiste begeleiding en in kleine stapjes.

Vorige week heeft het programma Dokters van morgen een aflevering uitgezonden over vasten. Het is zeker de moeite waard om deze aflevering terug te kijken als je meer wilt weten omtrent intermittent fasting. Klik hier om deze aflevering terug te kijken.