header afbeelding

Mijn lichaam blijft om eten vragen

“Vijf uur tussen de maaltijden niet eten, dat gaat me echt niet lukken. Dan ga ik trillen en val ik echt om.” Een van de meest gehoorde uitspraken voordat mensen aan de slag gaan met hun persoonlijk voedingsplan.

Persoonlijk vind ik deze het leukst, omdat ik nog nooit iemand heb zien omvallen van de honger. Althans niet hier in de westerse wereld.

Wat maakt dan dat wij toch denken om te vallen van de honger? Dat ons lichaam reageert als we een aantal uur niet gegeten hebben met een trillerig gevoel en licht worden in het hoofd?

Waarom vraagt je lichaam om eten?

Lichamelijke klachten zoals hormonale schommelingen, vermoeidheid, slecht slapen en pijnlijke spieren en gewrichten zijn klachten die ervoor kunnen zorgen dat je meer behoefte hebt aan eten. Waarom?

Dit zijn allen klachten waardoor je lichaam vraagt om extra energie en meer behoefte heeft aan voedingsstoffen. De manier om extra energie en voedingsstoffen binnen te krijgen is via voeding en dus zorgt je lichaam voor een honger prikkel.

Wat we vaak geneigd zijn om te doen in zo’n geval van honger, is grijpen naar dat wat ons snel energie geeft: snelle koolhydraten (boterhammen, pasta) en suiker (koekjes, chocolade, alcohol).

Dit is de ‘voeding’ die je lichaam juist niet nodig heeft. Dit is namelijk de voeding die je lichaam nog vermoeider maakt en herstel nog moeilijker maakt.

Je lichaam vraagt meestal niet voor niets om eten

Als je lichaam echt voedingsstoffen tekortkomt, zal het altijd om eten blijven vragen. Door middel van eten, zo weet je lichaam, krijgt het voedingsstoffen binnen. Wat je vervolgens gaat eten bepaal jij en de praktijk leert dat we dan meestal niet dat kiezen wat je lichaam nodig heeft. Eet je niet dat wat je lichaam nodig heeft, zal je lichaam om meer voedingsstoffen (eten) blijven vragen.

Hormonale schommelingen

Bij hormonale schommelingen door je menstruatie of de overgang ervaren we vaak meer hongerprikkels door de schommelende bloedsuikerspiegel. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan een oorzaak zijn van hormonale schommelingen, maar het kan ook een oorzaak zijn van andere hormonen. Bijvoorbeeld insuline.

Bij een schommelende bloedsuikerspiegel, is het belangrijk om het patroon van de schommeling te doorbreken. Dit doe je door te stoppen met de hele dag door te blijven eten. Eet hooguit drie eetmomenten op een dag en je lichaam krijgt weer de mogelijkheid om je hormonen te stabiliseren.

Stap je niet uit het patroon, dan zal je deze hormonale schommelingen blijven ervaren.

Zorg er daarnaast voor dat je je lichaam voedt met dat wat je lichaam echt nodig heeft. Een koekje bij de koffie en 3 boterhammen met hagelslag zijn erg lekker, maar dit is niet dat wat je lichaam echt nodig heeft.

Na twee weken

Hoe loopt het af met de mensen die in de praktijk ‘denken’ moeite te hebben met vijf uur niets eten?

Binnen twee weken hoor ik van iedereen dat dat echt het minst moeilijk was. Heerlijk vind ik dat om te horen, dan weet ik weer waarvoor ik dit doe.

 

Ben je nieuwsgierig geworden of ik ook iets voor jou en jouw gezondheid kan betekenen? Neem contact met me op via onderstaande button en/of maak direct een afspraak voor een intakegesprek.

Neem contact op