Zit ik in de overgang?

Hormonen schieten alle kanten op, net als je humeur

 

Hormonen schieten alle kanten op. Net als je humeur. Een goede nachtrust is ook alweer even geleden en je weet niet meer wat je moet doen met de kilo’s. Wat je ook probeert, je krijgt ze er niet vanaf. Het lijkt wel of ze permanent aan je lichaam vastgeplakt zitten.

Menopauze, overgang en hormonen

Overgang is een alles omvattende naam voor de periode rondom de menopauze. De Menopauze is het moment waarop je als vrouw je laatste menstruatie hebt. Voor en na dit moment hebben de meeste vrouwen een periode van bijvoorbeeld enkelere jaren, waarin je hormonen opzoek zijn naar nieuwe balans. Deze totale periode noemen we de overgang. De duur van deze periode is bij iedere vrouw verschillend en varieert gemiddeld tussen de 5-10 jaar tot een nieuw hormonaal evenwicht bereikt wordt. Dit vindt meestal plaats tussen het 45e en 55e levensjaar. 

Tijdens de menopauze geeft het vrouwelijke lichaam haar laatste eitje af. Deze eitjes maken het hormoon oestrogeen aan. Er wordt dus geen oestrogeen hormoon meer door de eierstokken gemaakt, waardoor je hormonen uit balans raken en je hormoonhuishouding verstoord is.

Hormonen zijn signaal stofjes (neurotransmitters) die verschillende lichaamsprocessen en functies regelen. 

Een verstoring in je hormoonhuishouding ontstaat doordat je van bepaalde hormonen te veel of te weinig aanmaakt en dit heeft invloed op je gezondheid. 

Hormonen zijn verantwoordelijk voor veel processen in je lichaam: vruchtbaarheid, zwangerschap, emoties, gedrag, eetlust, stofwisseling, energieniveau, werking van je immuunsysteem, etc.  

Tijdens de overgang neemt dus de oestrogeenproductie af. De eierstokken kunnen nog wel enige tijd androgenen produceren, dit zijn stoffen die in het perifeer vetweefsel kunnen worden omgezet in oestrogeen. Het lichaam gaat daarom opzoek naar een nieuw hormonenbalans, terwijl er ook nog oestrogeen aangemaakt kan worden in het vetweefsel.

Over het algemeen is je lichaam prima in staat om je hormoonhuishouding in balans te houden, echter, soms raakt het hormonale evenwicht dusdanig verstoord dat je lichaam niet meer in staat is deze disbalans op te vangen. Dit merk je als vrouw vaak doordat je niet lekker in je vel zit en je meer gezondheidsklachten ervaart.

Daarbij kunnen de volgende factoren je hormonen ook verder uit balans halen: leefstijl, voeding (vet, suikerrijk en overmatig eten), stress, gebrek aan slaap en te weinig bewegen.

Deze factoren zorgen ervoor dat je lichaam overbelast raakt waardoor het zelf niet meer in staat is een balans te vinden in je hormoonhuishouding. 

Overgangsklachten

Ik denk wel dat de meest gehoorde klacht opvliegers zijn. Een opvlieger is het gevolg van een spontane vaatverwijding die gepaard gaat met een gevoel van hitte, blozen, sterk transpireren, een snelle hartslag en rillingen. Hoe vaak je een overvlieger krijgt kan verschillen van eens per maand tot een paar per dag. De kans om opvliegers te krijgen is groter bij onder andere overgewicht, roken, alcoholgebruik en stress. 

Natuurlijk kan ik nog veel meer gehoorde klachten opnoemen: stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, depressie, angst, geheugen- en concentratieproblemen, slaapproblemen, vermoeidheid, gebrek aan energie, laag libido, hoofdpijn, spier- en gewrichtsklachten, droge slijmvliezen, gewichtstoenamen, obstipatie en hartkloppingen. Een hele waslijst aan klachten. 

De meeste klachten hangen 1 op 1 met elkaar samen. Zo ben je na een slechte nachtrust, prikkelbaarder kun je je minder goed concentreren, heb je geen energie, ga je vaak ongezonder eten waardoor gewichtstoenamen, obstipatie, hoofdpijn, spier- en gewrichtsklachten kunnen toenemen. 

Daarnaast zie ik vaak dat het beeld wat vrouwen van zichzelf hebben, sterk achteruit gaat. Toegenomen gewicht, opvliegers krijgen in het opbaar en met een bezweet hoofd rond lopen werken niet echt mee om je happy te voelen.

Hoe kom ik van mijn opvliegers af?

Overgangsklachten zijn gelukkig grotendeels op te lossen met een gezonde leefstijl. Daarnaast kun je ook kruiden producten inzetten zoals Maca, Zilverkaars, Ashwagandha, Isoflavonen en salie. Ga niet zelf met deze producten experimenteren maar vraag een expert om advies wat jij het beste kunt gebruiken voor je klachten. 

Leefstijl adviezen bij overgangsklachten: 

  • Heb maximaal 3 eetmomenten op een dag: geef je lichaam de rust en tijd om je maaltijd te verwerken. Ga weer eten als je echt honger hebt. Bij het eten van 3 volwaardige maaltijden heeft je lichaam de kans om je eten goed te verwerken waardoor je lichaam optimaal kan profiteren van alle goede voedingsstoffen.
  • Vermijd suiker en suikerhoudende producten: suiker en alle vormen van suiker en zoetstoffen hebben een negatieve invloed op je lichaam en je hormoonhuishouding. Suiker geeft je op korte termijn veel energie en op langer termijn veel vermoeidheid. 
  • Zorg voor de juiste vetzuur verhouding. Hormonen worden aangemaakt op basis van cholesterol en vetten. Je lichaam heeft dus goede vetten nodig voor de aanmaak en het in balans houden van je hormonen. Vooral opvliegers worden veroorzaakt door niet de juiste verzuren. Goede vetten zijn onder andere: vette vis, noten, zaden.
  • Beweeg: minimaal 30 minuten per dag en het liefst een uur per dag. Als je gaat bewegen gaat je bloed sneller stromen, kunnen je afvalstoffen sneller uit je lichaam worden getransporteerd, wordt er meer zuurstof naar je hersenen getransporteerd, verbrand je meer kcal, het houdt je spieren en gewrichten soepel en sterk. Zal ik nog even doorgaan? 
  • Drink water: drink per dag 30-35ml water per kg lichaamsgewicht. Met water bedoel ik echt puur water en niet: water met een smaakje, bruiswater of thee. Of dit koud of warm is, maakt niet zo heel veel uit. Doe waar jij je goed bij voelt. Water zorgt voor een goede vochtbalans, het helpt je lichaamstemperatuur reguleren, het stimuleert je stofwisseling, houdt je hersenen actief, kan hoofdpijn voorkomen en is goed voor je hart en bloedvaten/hoge bloeddruk.

Heb jij overgangsklachten of heb jij het idee dat je in de overgang zit? Ga met deze leefstijl adviezen aan de slag. Je zult binnen een korte tijd merken dat je lichaam en daardoor dus ook je hormonen, beter in balans zijn. 

EN lukt het niet zoals je graag zou willen? Dan help ik je daar graag bij. Dit kan met gezonde voeding tips maar natuurlijk ook met een persoonlijk en op maat gemaakt voedingsplan aan de hand van jouw bloedwaarden.

Vraag naar de mogelijkheden of plan direct je vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

 

Blijf gezond en zorg goed voor jezelf!

 

 

Bronnen:
https://www.vrouwenindeovergang.nl/
https://www.sonneveltopleidingen.nl/artikel/symptomen-en-oorzaken-van-hormonale-disbalans
http://Natuurdietisten.nl