header afbeelding

Peulvruchten

Zijn peulvruchten gezond?

Peulvruchten, die ‘bonen’ in verschillende maten en kleuren uit die potjes. Of toch gedroogd uit de zak. Zijn deze ‘bonen’ gezond? En wat kun je er zoal mee? In deze blog vertel ik je er alles over.

Wat zijn peulvruchten?

Wikipedia zegt hierover: “over het algemeen wordt de term “peulvruchten” gebruikt voor planten waarvan de peulen (zoals peultjes en sperziebonen) of de zaden uit de peulen gegeten worden, zoals erwt, linzen en tuinboon.”

Voorbeelden van peulvruchten zijn: kikkererwten, erwten, linzen, pinda’s, sojabonen, tuinbonen, witte en bruine bonen, peultjes, kapucijner, etc.

Peulvruchten zijn niet altijd even populair. Waarschijnlijk door de smaak en het bereiden ervan.

Rauwe (droge) peulvruchten moeten eerst een nacht op de week staan en vervolgens gekookt worden. Dit kost tijd en moeite, waarop veel mensen afhaken.

Gelukkig zijn de peulvruchten de laatste jaren weer wat populairder geworden. En bijna overal kun je potten kopen met kant-en-klare kikkererwten, linzen of bonen. Dit scheelt weer wat tijd en moeite.

Zijn peulvruchten gezond?

Peulvruchten zijn een bron van vezels, langzame koolhydraten en voedingsstoffen zoals: B-vitamines, ijzer, magnesium, kalium en fosfor.

Peulvruchten zijn een goede bron van plantaardige eiwitten. Vervang vlees eens door peulvruchten. Je lichaam krijgt hierdoor weer andere voedingsstoffen binnen en kan optimaler functioneren. Peulvruchten hebben een positieve werking op overgewicht, hart- en vaatziekten, kanker en diabetes type 2.

Lectine in peulvruchten

Er wordt nog wel eens negatief gesproken over peulvruchten. Dit komt door de hoeveelheid lectine die peulvruchten bevatten. Dit stofje is niet bevorderlijk voor je lichaam. Juist daarom is het belangrijk dat je peulvruchten eerst goed laat wellen/weken en vervolgens de gewenste tijd laat koken. Hierdoor verdwijnt het negatieve effect van lectine.

Vind je dit allemaal te veel werk dan kun je ook kant-en-klare peulvruchten kopen. Hierbij is dit niet van toepassing omdat deze peulvruchten de week- en kooktijd al gehad hebben. Spoel deze peulvruchten wel eerst even goed af.

Peulvruchten en winderigheid

Sommige mensen kunnen last krijgen van hun darmen bij het eten van peulvruchten. Dit merk je vrij snel. Je krijgt een overmatig rommelende buik/darmen en winderigheid. Dit betekent dat je darmen niet bestand zijn tegen de lectine. Vaak zijn onderliggende darmproblemen hiervan de oorzaak. Zorg dat de peulvruchten goed de wel/week- en kooktijd volledig ondergaan hebben.

In de praktijk zie ik vaak dat dit ‘probleem’ opgelost wordt door geen combinaties van meerdere eiwitten te eten. Denk aan vlees (of kaas) in combinatie met peulvruchten.

Hoe eet je peulvruchten?

Ieder naar zijn of haar smaak natuurlijk, maar peulvruchten zijn een van de meest veelzijdige producten die ik ken.

Peulvruchten kun je verwerken in veel verschillende gerechten (salades, soepen, broodbeleg, stoofpotje) en op veel verschillende manieren bereiden. Kruiden spelen hierin zeker een belangrijke rol. Met kruiden kun je een gerecht nog lekkerder en gezonder maken.

Voorbeeld van gerechten die je kunt maken van peulvruchten:

  • Humus van kikkererwten
  • Wraps van linzen of kikkererwten
  • Burgers van linzen
  • Stoofpotje met bonen
  • Pastasaus van erwten
  • Borrelnootjes van kikkererwten
  • etc.

Kijk op deze pagina voor de recepten en andere inspiratie.

Bekijk recepten