header afbeelding

Plantaardig eten

Gezond eten en een gezonde leefstijl kun je op verschillende manieren inzetten en naleven

Misschien is het je opgevallen dat ik nooit gerechten post met vlees en maar zelden met dierlijke producten. De basis van mijn gerechten is altijd planten. Planten zijn ook de basis van ieder gezond voedingspatroon en daar vertel ik je in dit blog meer over.

Ik eet al meerdere jaren geen vlees meer. Overige dierlijke producten eet ik minimaal. Ik hang er geen label aan van vegetarisch, pescotarisch of vegan, maar bewuste omgang met wat ik eet.

Mijn persoonlijke reden om te stoppen met vlees eten is mijn darmen, deze zijn nu vele malen rustiger dan voorheen. Daarnaast vind ik duurzaamheid interessant en een belangrijk onderwerp.

Waarom wil je minder dierlijke producten eten?

En dus meer plantaardig gaan eten? Omdat planten de meeste voedingsstoffen leveren en de minste schade aanrichten in het lichaam.

De meeste voedingsstoffen die we op dagelijkse basis nodig hebben, bevinden zich in planten.

Als je plantaardig eet, heb je een vitamine B12 tekort. Toch? 

Dat kan zeker, maar het heeft wat uitleg nodig.

Hoe loop je in het algemeen voedingstekorten op? Dat kan doordat je te weinig of de verkeerde voeding binnen krijgt. Maar dit kan ook doordat je lichaam een grotere behoefte heeft aan bepaalde voedingsstoffen OF doordat je lichaam niet de mogelijkheid heeft om voedingsstoffen op te nemen.

Of je wel of geen vlees/dierlijke producten eet, het is te allen tijde belangrijk om kritisch naar je voedingstoestand te kijken en om regelmatig een aantal voedingsstoffen te laten testen. Bijvoorbeeld door middel van bloedonderzoek.

Vleesvervangers eten

Vleesvervangers zijn voor de dieren en voor de duurzaamheid zeker een betere keuze. Niet voor onze gezondheid. Dit zijn vaak enorm bewerkte producten, waar ook nog eens toevoegingen in zitten die niet goed zijn voor je gezondheid. Niet eten dus.

Wat eet ik dan wel?

Het grootste gedeelte van je voedingsstoffen zitten in planten, groenten en fruit. Je dagelijkse voeding zou dan ook zoveel mogelijk uit groenten en fruit moeten bestaan om aan je voedingsstoffen te komen.

De groente en fruit vul je aan met wat zetmeel (aardappelen, rijst), eiwitten (peulvruchten, soja) en vetten (lijnzaad, noten).

Bekijk de website van de Schijf for life eens. Hierop vind je een duidelijk overzicht van een plantaardig voedzaam voedingspatroon.

Eet je graag vlees? Er is ook zoiets als een middenweg. Het is niet noodzakelijk om iedere dag of iedere maaltijd vlees te eten. Je kunt verrassend lekkere maaltijden maken zonder vlees.

Het belangrijkste is dat je bewust omgaat met de keuzes die je maakt. Maak geen keuzes omdat het zo hoort of omdat iedereen het zo doet.

Luister goed naar je lichaam, dat vertelt je wat het nodig heeft. Soms moet je goed luisteren omdat je lichaam eerst fluistert voordat het gaat schreeuwen (ziekte).

Persoonlijk voedingsadvies

Ben je nieuwsgierig of een (gedeeltelijk) plantaardig voedingspatroon ook iets voor jou kan zijn en wil je hier graag meer over weten? Laat het me weten en/of maak je afspraak voor een intake gesprek. In dit gesprek bespreken we samen de mogelijkheden voor jou.

Eet je liever niet plantaardig maar wil je wel beter in je vel zitten, meer energie ervaren en minder lichamelijke klachten?

Ook dan ben je welkom voor een intake gesprek. Zie de button voor het maken van je afspraak.

 

Afspraak maken