header afbeelding

Poké Bowl

Iets waar je momenteel zo goed als niet meer omheen kunt, de poké bowl. Dit is een van de trends van de afgelopen tijd. Maar wel één waar ik heel gelukkig van word.

In dit blog neem ik je mee met de mogelijkheden om zelf een poké bowl te maken en hoe dit past binnen een gezonde leefstijl (en binnen het persoonlijk voedingsplan).

Wat is een poké bowl?

Een poké bowl is een traditioneel Hawaïaans gerecht. Poké betekent: in plakken gesneden vis en/of groente. Natuurlijk hebben wij er onze eigen creatie aan gegeven en doe ik daar weer mijn eigen saus overheen.

Gezond eten = lekker eten

Gezond eten is belangrijk voor ons lichaam, het functioneren van het lichaam, herstel vermogen, je hersenen. Waar is het eigenlijk niet goed voor?

Daarbij is het belangrijk dat je eten ook lekker is zodat je kunt genieten van je gezonde maaltijd en een volledige beleving hebt. Dit zorgt ervoor dat je eerder verzadigd bent en je eten beter kunt verteren.

Smaken verschillen, dat is zeker waar en ook helemaal prima. Maar wat voor smaak heb je? En proef je je eten ook echt of denk je je eten wel of niet lekker te vinden (en proef je met je hoofd)?

In de praktijk hoor ik regelmatig dat mensen gewend zijn aan sterke smaken. Niet alleen pakjes en zakjes, maar ook smaken zoals ui/knoflook, sausjes, zout, alcohol, sambal, etc. Er is niets mis met deze smaken, maar ze verdoezelen vaak de echte smaak van hetgeen je aan het eten bent. Deze sterke smaakmakers voegen (mits goed gebruikt) een goede smaak beleving toe, maar realiseer je wel wat je proeft. Is dat de broccoli met bloemkoolrijst? Of is het de knoflook en sojasaus die je eraan toegevoegd hebt?

POKE BOWL

Het leukst aan het maken van een poké bowl vind ik dat het niet uitmaakt hoe je een bowl in elkaar zet. Of welke ingrediënten je gebruikt (of welke ingrediënten je niet gebruikt). Het is leuk om te variëren met verschillende kleuren, vormen en de verschillende toppings.

Voor een klassieke poké bowl wordt in de basis vaak rijst gekozen (of quinoa, noodles). Geen verkeerd ingrediënt maar voor nu heb ik een basis van gesneden witte kool gekozen.

Ja de bowl bevat hierdoor minder koolhydraten, maar nog belangrijker, het bevat meer groente en dus meer voedingsstoffen.

INGREDIËNTEN

  • Een handje komkommer (in blokjes gesneden)
  • Een handje gekookte pompoen (in blokjes gesneden)
  • Een handje mango (in blokjes gesneden)
  • Geroosterde tofu blokjes
  • Witte kool (in reepjes gesneden).
  • Radijsjes (in plakjes gesneden)
  • Topping: hennepzaad
  • Dressing: balsamico azijn en/of sojasaus

BEREIDING

Vul een schaaltje/bowl met gesneden witte kool.

Vul je schaal verder met de verschillende ingrediënten. Leg ze ieder in een eigen ‘hoekje’ en voeg als laatste wat hennepzaad en balsamico azijn/sojasaus toe.

NOTES

  • Ik heb gekozen voor rauwe witte kool. Je kunt ook prima gekookte witte kool gebruiken of witte kool uit het zuur.
  • Varieer met de topping die jij lekker vindt. Van sesamzaadjes tot lijnzaad, fijngehakte noten, ui.
  • Ik heb voor een combi van warme en koude (rauwe) ingrediënten gekozen. Je bent natuurlijk vrij om de ingrediënten te kiezen die jij lekker vindt.

Heb jij het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance? Dan kun jij deze poké bowl ook maken. Gebruik de groente soorten uit jouw plan, met een eiwitbron zoals tofu, peulvruchten, vis of vlees en voeg een fruit soort uit je plan toe. Gebruik bijvoorbeeld lijnzaad en balsamico azijn als topping.

Enjoy!