Vitamine D 

Het is officieel lente!

 

Afgelopen week hebben we alweer volop mogen genieten van de zon. Hier in het zuiden was het zelfs tot 26 graden! Tijd om het weer eens over vitamine D te hebben. De zon vitamine.

Vitamine D is een in vet oplosbare, essentiële vitamine. We kunnen vitamine D zelf niet aanmaken en juist daarom is het belangrijk dat we hier extra aandacht aan besteden.

Vitamine D en sterkte botten

De meeste zullen vitamine D kennen voor sterke botten. Althans, dat is wat ons geleerd is: vitamine D moet je innemen voor sterke botten. Wat ze ons niet geleerd hebben en gelukkig wordt daar wel steeds meer aandacht aan besteed, is dat vitamine D voor nog veel meer processen in het lichaam belangrijk is: het immuunsysteem, glucosetolerantie, behoud van normale spiercontracties, insuline huishouding, hart- en bloedvaten en stemming/depressie.

Vitamine D tekort

De beste en meest betrouwbare manier om erachter te komen of je voldoende vitamine D beschikbaar hebt in je lichaam, is je bloed laten testen. Dit kan bij je huisarts of bij mij in de praktijk.

In de praktijk zie ik, onder de volwassen mannen en vrouwen, dat 75-85% een te kort heeft aan vitamine D.

Wat kunnen de gevolgen zijn van een vitamine D te kort?

De meest voorkomende gevolgen van een vitamine D te kort zijn de wel bekende winter/herfst dip en een verlaagde weerstand.

Als het immuunsysteem een tekort heeft aan vitamine D, kan het niet optimaal functioneren. Het systeem blijft in de actie stand staan, waardoor ontstekingen in je lichaam ook aan blijven staan. De kans op ziekte en op depressie is nu vele malen groter.

Daarnaast kunnen de volgende aandoening mede een gevolg zijn van een vitamine D te kort: overgewicht, metabool syndroom, Diabetes type 2, astma, hart- en vaatziekten, alzheimer, depressie, ADHD.

Waarom zijn we zo vatbaar voor een vitamine D te kort? 

De grootste bron van vitamine D is de zon. Als zonnestralen op je huid komen, kan je lever aan de slag om de UV-B stralen om te zetten in bruikbare vitamine D voor je lichaam.

Omdat wij verder van de evenaar wonen en we dus niet het hele jaar door voldoende zonlicht hebben, zullen we in een aantal maanden per jaar voldoende vitamine D moeten opdoen voor de rest van het jaar en dus een buffer opbouwen.

De zon moet minimaal zonkracht drie hebben willen we vitamine D kunnen opnemen uit de zonnestralen. Deze zonkracht komt voor van april/mei tot en met september, mits het een zonnige dag is (geen bewolking en/of smog). Hoe weet je dit? Als je schaduw korter is dan de lengte van je lichaam, dan kun je vitamine D opnemen.

Daarnaast werken we massaal binnen, smeren we ons in met factor 50 als we de zon in gaan en blijven we het liefst in de schaduw zitten.

Hoe kun je dit oplossen?

Door eerst een aantal minuten onbedekt in de zon te gaan, minimaal 25% van je huidoppervlakte moet onbedekt zijn en niet ingesmeerd met een factor. Voel je dat de zon begint te branden en wordt je huid al lichtjes rood (van de warmte), dan ga je uit de zon in de schaduw en/of smeer je jezelf in. Afhankelijk van de zon sterkte is dit binnen een paar minuten tot 15-30 minuten. Begin hier al vroeg in het voorjaar mee, dit zorgt ervoor dat je huid went aan de zon en zo bouwt je huid zelf al een bescherming op.

Hoe zorg ik altijd voor een goede vitamine D status?

Ga naar buiten als de zon schijnt en start daar nu in het voorjaar al mee. Ga in je pauze naar buiten, doe je jas uit en ga met je gezicht in de zon zitten. Ben je thuis, ga dan zeker even wat langer naar buiten en laad jezelf letterlijk even op onder de zon.

Op de minder zonnige dagen en in de winter is de beste manier om je vitamine D spiegel in je bloed op orde te krijgen: suppletie. Zorg dat je een kwalitatief goed supplement inneemt, er is veel goedkope rotzooi in omloop.

Zonnebril en vitamine D

Nog een leuk weetje; de zonnebril beschermt je ogen tegen het felle zonlicht. De zon geeft onder andere via je ogen het signaal aan je hersenen dat je lichaam vitamine D binnenkrijgt. Je lichaam gaat dan in de actie stand om de vitamine D zoveel mogelijk op te nemen en op te slaan. Zet je een zonnebril op, dan krijgen je ogen (en je hersenen) dit signaal niet meer binnen, wat de opnamen van vitamine D negatief beïnvloed.

Een te kort aan vitamine D heeft een enorme invloed op de verschillende ziektebeelden. Dit wil niet zeggen dat vitamine D de oplossing is voor deze ziekten. Vitamine D is, vaak in combinatie met een minder goede leefstijl, een factor voor het verergeren van de ziekte. Met name als het gaat over het immuunsysteem kan vitamine D een verschil maken.

Ga vooral genieten van de zon en neem wat extra tijd voor jezelf op de zonnige dagen. Het zal je goed doen. Je weerstand, je botten, maar ook zeker je gemoedstoestand en je humeur.