header afbeelding

Waarom afvallen niet lukt

Misschien dat je het herkent. Iedere keer dat je iets eet neem je net wat extra’s. Je schept nog een keer op bij het eten en je hebt best een koekje bij de koffie verdiend. Hoe erg kan het zijn?

Morgen ga ik beginnen

Je weet dat je een paar kilo te zwaar bent en wilt die er graag vanaf hebben.

Morgen! Morgen dan ga je weer goed beginnen: gezond eten en sporten.

De volgende ochtend sta je op, de kinderen moeten naar school, iedereen het huis uit, de was nog even aanzetten, de keuken opruimen en door.

Voor je het weet is het 10 uur en heb je tussendoor snel even een kop koffie en een snee ontbijtkoek naar binnen gewerkt. Zo dadelijk heb je een afspraak en vanmiddag moet je gaan werken. De dag vliegt voorbij.

Je had eigenlijk voorgenomen om vandaag gezonder te gaan eten en te gaan sporten. Wanneer moet je eigenlijk gaan sporten? De ochtend is al half om en de rest van de dag heb je er geen tijd meer voor.

Ach laat ook maar, morgen weer een dag.

Voor je het weet ben je drie maanden verder en een aantal kilo zwaarder in plaats van een aantal kilo lichter die je er sowieso af wilde hebben. Hoe kan dat nou? En waarom lukt het nou niet?

Je weet zo goed wat je moet doen en toch lukt het niet.

Patronen doorbreken

De situatie die ik zojuist beschreef heeft te maken met ingebakken patronen. Het is moeilijk om dit soort patronen te doorbreken. Dit vergt oefening en blijven oefenen. Het lijkt wel een strijd.

Er blijft een stem in je hoofd je van alles vertellen. Je moet eerst het eten dat je in huis hebt nog opmaken, anders blijft dat staan. Komend weekend heb je nog een feestje, dus dat werkt nu ook niet. En weet je, laatst vertelde die vriendin over een boek waarin men vertelt hoe een gezonde leefstijl te leven, misschien moet ik dat eerst maar eens gaan lezen voordat ik echt aan de slag ga.

Reptielenbrein

Dit stemmetje in je hoofd is je reptielenbrein. Dit stemmetje probeert je altijd te vertellen wat je vooral niet moet doen. Dit stemmetje in je hoofd probeert je namelijk daar te houden waar je nu bent. Daar waar jij (je reptielenbrein) weet wat je krijgt, ook al is dat niet wat je echt wilt.

Het is voor je brein het zekere voor het onzekere nemen. Nu weet het precies wat het moet doen, welke boodschappen, wat je gaat koken, welke kleding past, hoe andere mensen je kennen en zien.

Ga je een andere leefstijl aannemen, dan moet je je patronen gaan doorbreken. Andere boodschappen gaan doen? Iets anders gaan koken? Past je kleding dan nog wel? En stel nou dat andere mensen niet zien dat je bent afgevallen omdat het net niet snel genoeg gaat?

Jij bent niet die stem in je hoofd, jij hebt een stem in je hoofd.

 

Jij hebt dus ook te allen tijde de macht om deze stem aan de kant te zetten en juist dat te doen wat je moet doen om het gewenste resultaat te bereiken.

Tips voor het afvallen

Naast het temmen van dat stemmetje in je hoofd is het ook handig om te weten wat je moet doen om gewicht te verliezen. Vooral wat effectief is om te doen.

  • Ga water drinken, veel water drinken. Water zorgt ervoor dat je lichaam beter in balans kan blijven en voert je afvalstoffen af.
  • Zorg voor een ritme in je eetpatroon. Ritme zorgt ervoor dat je lichaam weet waar het aan toe is. Eten op gevoel kan goed werken, mits je goed naar je lichaam luistert en niet bij iedere kik van je maag naar de snoepkast of koelkast grijpt.
  • Eet volwaardige maaltijden. Minder eten wil niet per definitie zeggen dat je afvalt. Op het moment dat je te weinig eet en dus te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, heeft je lichaam meer moeite om alle processen evengoed uit te voeren. Denk aan het opnemen van je eten en het in balans houden van je hormonen. Hierdoor zul je eerder aankomen dan afvallen.
  • Neem voldoende rust. Ga op tijd naar bed en slaap minimaal zeven tot acht uur per nacht. Neem overdag ook ergens een rustmoment om bij te tanken.
  • Vergeet niet om tijdens het eten te genieten van je eten. Eet je eten met aandacht op, hierdoor ben je sneller verzadigd en kan je lichaam je eten beter opnemen.

 

Ga stap voor stap met bovenstaande aan de slag, dat kost al veel minder strijd. Als het een dag wat minder goed gaat, pak je het de volgende dag weer vrolijk op.

Merk je dat je een stok achter de deur nodig hebt om uit je patronen te komen? Om dat stemmetje in je hoofd wat meer te temmen? Dan kan ik je helpen.

 

Maak vrijblijvend een afspraak via onderstaande button, dan bespreken we samen wat de mogelijkheden voor jou zijn.

 

Maak je afspraak

Ik had behoorlijk veel last van overgangsklachten en al vele dingen geprobeerd. Ik had de hoop stiekem opgegeven dat iets me zou helpen. Toch wist Shirley me te overtuigen om ook haar programma te proberen.
Na twee weken sliep ik al beter, had veel minder last van opvliegers en ook andere klachten verdwenen. Het programma is heel goed vol te houden en er hoeven geen bijzondere gerechten te worden gekocht.
Een leuke bijkomstigheid; het lukte me de laatste jaren niet meer om af te vallen, maar ook door MB ben ik binnen no time weer op mijn oude gewicht van voor de overgang. Over Shirley; vakkundig, professioneel en laagdrempelig.

Kortom; zowel Shirley als haar programma kan ik alleen maar aanraden!

| Angely