Wat is een Orthomoleculair Diëtist? 

Wanneer kun je terecht bij een Orthomoleculair Diëtist?

 

Deze vraag krijg ik vaak. En logisch, want deze termen kom je niet dagelijks tegen.

Orthomoleculair diëtist

  • Direct vertaald betekent orthomoleculair: het juiste/optimale voor de cellen van het lichaam. Oftewel, precies dat doen wat je lichaam nodig heeft.
  • Een diëtist is een specialist op het gebied van voeding, zowel bij ziekte als bij gezondheid.

Beide disciplines zijn gespecialiseerd in gezondheid en voeding. Een ‘gemiddelde’ diëtist gebruikt de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en de schijf van 5 als leidraad. Het advies luidt dan in de meeste gevallen: zolang iemand eet volgens de schijf van vijf, is hij/zij gezond! Waarbij de focus wordt gelegd op koolhydraten (vezels), eiwitten en vetten.

Onderzoek

Het grote verschil tussen beide disciplines zit in het onderzoek doen en in de behandeling. Een orthomoleculair therapeut gaat dieper in op onderzoek. Deze therapeut gaat op onderzoek uit waar de klachten vandaan komen en wat bijvoorbeeld onderliggende klachten zijn.

Naast een algemene body scan (gewicht, BMI, vetpercentage, gegevens van de huisarts), kijkt een orthomoleculair therapeut ook naar bijvoorbeeld de activiteit of inactiviteit van de darmen, hoe gaat de vertering van het eten, wordt alles wel goed verteerd? Hoe is de slaapkwaliteit, het energiegehalte, hoe functioneren spieren en gewrichten, heb je voldoende focus op een dag, kunnen je hersenen voldoende functioneren, heb je stress of zijn er factoren in de omgeving van invloed om je gemoedstoestand?

Ieder persoon is anders en ieder lichaam is anders. Ieder lichaam heeft andere behoefte, behandeling en voeding nodig.

Kijkt een diëtist dan niet naar deze factoren? Gelukkig hoor en zie ik steeds vaker diëtisten in mijn omgeving die hier ook rekening mee houden. Helaas hoor ik ook nog wel eens dat dit niet het geval is. Tijdens de opleiding leren we hier ook zo goed als niets over.

Meten = weten

Dit onderzoek gaat in de meeste gevallen nog veel verder. Als orthomoleculair diëtist voer ik regelmatig bloed-, ontlasting- of DNA onderzoek uit om de behandeling nog verder te personaliseren en optimaliseren.

Bloedonderzoek

In het bloed kun je zien wat je huidige status is van bijvoorbeeld verschillende vitamine en mineralen, je cholesterol, de functie van je lever of hoe je schildklier functioneert.

In de praktijk werk ik zelfs met een persoonlijk voedingsplan aan de hand van je bloedwaarden. Dan wordt er gekeken hoe je spijsvertering functioneert, hoe verschillende organen functioneren en dit wordt direct vertaald naar een voedingsplan waarin precies staat wat je mag eten zodat je jouw lichaam weer optimaal kan laten functioneren.

Wat het voordeel hiervan is, is dat je een voedingsplan hebt wat precies is afgestemd op jouw lichaam. Hierdoor wordt je lichaam optimaal gevoed en zie je dat klachten als hormonale schommelingen een heel stuk minder worden, opvliegers verdwijnen, de slaap kwaliteit gaat vooruit en je krijgt meer energie. Zelfs bij mensen met bijvoorbeeld fibromyalgie en reuma zie je een verbetering van de klachten, minder pijn en de gewrichten kunnen beter functioneren. Dit is juist omdat je je lichaam gaat voeden met datgeen wat het echt nodig heeft en daardoor minder last hebt van de stoffen die het niet nodig heeft.

Ontlasting onderzoek

Bij iemand met veel darmproblemen is het raadzaam om een ontlasting onderzoek uit te voeren. Een ontlasting onderzoek is een makkelijk uit te voeren onderzoek dat je zelf thuis kunt afnemen en op kunt sturen naar het laboratorium.

Uit ontlasting onderzoek kun je gegevens halen als: hoe gaat de vertering, wordt het eten wel goed verteerd of blijft de helft achter in de darmen. Zijn de juiste darmbacteriën aanwezig in de darm, is het darmmicrobioom in balans of mis je bepaalde bacteriën? Zijn er overmatige schimmels en parasieten aanwezig in de darmen die ervoor zorgen dat de vertering niet goed verloopt en je immuunsysteem onderuithalen. Dit is een kleine greep uit alles wat er mogelijk in met ontlasting onderzoek. Laat je hierin vooral goed adviseren wat voor jou van toepassing is en goed is om te laten testen.

DNA onderzoek

DNA onderzoek geeft inzicht in hoe je genen in elkaar zitten, wat vertellen je genen over bijvoorbeeld je spijsvertering en de opname van bepaalde vitamine en mineralen. Waarom kunnen sommige mensen gemakkelijker afvallen en kunnen zij bepaalde stoffen (gluten, lactose) beter verdragen dan andere?

Dit DNA onderzoek is een mooie aanvulling op bloedonderzoek. Hierdoor weet je wat je genen je te bieden hebben, DNA onderzoek, en weet je wat je huidige situatie is, bloedonderzoek.

Nu hoor ik je denken: waarom wil ik dit allemaal weten en wat voegt het toe?

De darmen staan zo goed als garant voor de algehele gezondheid van je lichaam. Zodra onze darmen of de vertering uit balans zijn, vaak herkenbaar door diarree, verstopping, rommelende darmen of om het minste of geringste ziek worden, hebben we meer kans op ziekte en langzamer herstel. Ziekte gaat vaak samen met het disfunctioneren van de darmen. Waarom? Omdat de darmen het hart van je immuunsysteem zijn. Het milieu van je darmen is er verantwoordelijk voor of jij je goed kunt weren tegen virussen of bacteriën.

Neem daarnaast vitaminen en mineralen als voorbeeld. Er wordt vaak gezegd: we krijgen voldoende binnen met onze voeding. Ik zeg daar (bijna) volledig ja op. Maar, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die we binnen zouden moeten krijgen ligt niet op een optimaal niveau maar op een niveau zodat we niet ziek worden. Daarbij ligt de aanbeveling groente in Nederland ligt op 250 gram plus 2 stuks fruit per dag. Wie van de ‘gemiddelde’ personen eet deze hoeveelheid groente en fruit per dag? Volgens de cijfers krijgt een gemiddelde Nederlander 131 gram groente per dag binnen! Dit is sowieso al 119 gram per dag te weinig ten opzichte van de aanbeveling om niet ziek te worden.

Daarnaast wetende dat 250 gram groente nog aan de lage kant is. Wat mij betreft mag die aanbeveling best op 500 gram groente per dag liggen. Met andere woorden, de meeste mensen krijgen niet voldoende vitaminen en mineralen binnen (de achteruitgang van de kwaliteit van de bodem en daardoor de kwaliteit van groente en fruit, nog niet eens meegenomen) en hebben door een ‘ongezonde’ leefstijl ook nog eens eerder kans op vitaminen en mineraal tekorten. Lees hier meer over.

Behandeling: tel je kcal

Na het ontvangen en verwerken van de uitkomsten van het onderzoek, kunnen we de behandeling starten. Een diëtist kijkt naar het huidige voedingspatroon van de persoon en past daar het nodige in aan. Het aantal kcal is bijvoorbeeld 3000 kcal per dag en om af te vallen mag je bijvoorbeeld maar maximaal 2000 kcal innemen. Dus dat suikerklontje in de koffie wordt vervangen door een zoetje en op je brood doe je geen 48 plus kaas, maar vanaf nu 20 plus kaas. De cola vervang je door cola light en dat toetje na de maaltijd is misschien niet zo’n goed idee. Succes! Een kcal is een kcal (ongeacht of het vetten, eiwitten of koolhydraten zijn) en als je wilt afvallen, moet je minder kcal tot je nemen is de theorie. Ik denk daar anders over.

Behandeling: voed je lichaam

Ik als orthomoleculair Diëtist ga over op een zo natuurlijk mogelijke voeding, met de nadruk op: voeding. Welke voedingsstoffen kom je te kort (aan de hand van de uitslagen van de onderzoeken) en waar heb je een overschot aan (verkeerde darmbacterie of schadelijke stoffen ophoping in vetweefsel).

Welke verhoudingen koolhydraten, vetten en eiwitten heb je nodig en welke combinaties hiervan zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat de schadelijke stoffen minder schadelijk zijn en de goede stoffen optimaal opgenomen worden.

Natuurlijke voeding is het eten dat bedoeld is om je lichaam te voeden, en dus niet vullen met kcal. Hiermee bedoelen we: onbewerkte groente, fruit, noten, peulvruchten, granen, vlees, vis en water.

Waarom en wanneer kun je bij mij terecht? 

Je mag altijd vrijblijvend een afspraak met me maken om te kijken wat ik voor je kan betekenen. Door dit gesprek kun je goed in kaart brengen wat jouw mogelijkheden zijn en je zit nergens aan vast.

Daarnaast kun je bij mij terecht:

  • als jouw gewicht een probleem vormt, dat om een definitieve oplossing vraagt en je op een gezonde manier wilt afvallen (die mooie jurk, broek of bikini toch niet helemaal meer zo goed zit als dat je dacht);
  • als er sprake is van problemen: slecht slapen, geen energie hebben, opvliegers, pijn in spieren en gewrichten;
  • als er gezondheidsklachten zijn: reuma, fibromyalgie, overgewicht, overgang;
  • als je, ongeacht leeftijd, energiek en fit wilt zijn met een groot uithoudingsvermogen.

Wil je direct de vrijblijvende gesprek plannen? Klik dan hier.

Wil je eerst nog graag meer weten? Klik dan hier.

 

Maak direct je afspraak