Wat is een Orthomoleculair Diëtist? 

Wanneer kun je terecht bij een Orthomoleculair Diëtist?

Deze vraag krijg ik vaak. En logisch, want dit begrip kom je niet dagelijks tegen. Sinds een aantal maanden ben ik lid van een Netwerkclub in Helmond (0492). Veel mensen vinden dit een wat overdreven gedoe, maar ik vind het juist een waardevolle aanvulling op mij als persoon en op mijn praktijk. Ik leer veel nieuwe mensen kennen en wordt positief aangespoord kritisch naar mijn bedrijf te kijken. 

Een onderdeel van het wekelijkse ontbijt is je 10 minuten presentatie. Je krijgt om beurten 10 minuten de tijd om dieper op jouw werkzaamheden in te gaan. Morgen is de beurt aan mij….! Het leeft enorm dat mensen het woord ‘Orthomoleculair’ een lastig begrip vinden. Daarnaast: wat doe jij dan als Orthomoleculair Diëtist? Dus ik dacht, er zullen vast veel meer mensen zijn die hier moeite mee hebben en daarom deze week: wat is/doet een Orthomoleculair Diëtist en wanneer ga je naar een Orthomoleculair Diëtist?

Direct vertaald betekend orthomoleculair: het juiste/optimale voor de cellen (van het lichaam).  Een diëtist is een specialist op het gebied van voeding, zowel bij ziekte als bij gezondheid.

Beide disciplines zijn voornamelijk bezig met gezondheid en voeding. Een (algemene) diëtist gebruikt de Gezondheidsraad: het voedingscentrum en de schijf van 5, als leidraad. Heel kort door de bocht gezegd: zolang iemand eet volgens de schijf van vijf, is hij/zij gezond! Waarbij de focus wordt gelegd op koolhydraten (vezels), eiwitten en vetten. 

Een orthomoleculair therapeut gaat wat dieper zoeken naar waar de klachten vandaan komen en heeft verschillende focus punten van aanpak. Er is vaak wel een leidraad, maar er wordt ook juist naar iemand persoonlijk gekeken: ieder lichaam is anders en ieder lichaam heeft ook een andere behandeling en voeding nodig. Naast de koolhydraten (vezels), eiwitten en vetten wordt er ook aandachtig gekeken naar de vitamines en mineraal status, de werking van de darmen en de hoeveelheid water die iemand drinkt. 

Dit kun je ook terug zien in de gegevens die een therapeut wil hebben voorafgaand aan het starten van een behandeling. Naast een algemene body scan (gewicht, BMI, vetpercentage, gegevens van de huisarts), kijkt een orthomoleculair therapeut verder: bijvoorbeeld: bij een persoon met veel darmproblemen is het slim om een ontlasting onderzoek uit te voeren. Hieruit kun je zien hoe de vertering gaat, wordt het eten wel goed verteerd? Zijn de juiste darmbacteriën aanwezig in de darm; is het darmmicrobioom in balans? 

Vitamine en mineraal status kun je testen door middel van bloedonderzoek en haaranalyse. Je kunt zelfs DNA onderzoek doen om te zien of je genetisch aanleg hebt op bepaalde vitamine of mineraal tekorten (daar een andere keer meer over). 

Nu kun je denken: waarom wil ik dit allemaal weten? De darmen staan zo goed als garant voor de algehele gezondheid van ons lichaam. Zodra onze darmen of de vertering uit balans zijn (vaak herkenbaar door diarree, verstopping of rommelende darmen), hebben we meer kans op ziekte en langzamer herstel. Ziekte gaat vaak samen met diarree…waarom? Omdat ons lichaam van de stoffen af wil die de ziekte veroorzaken. 

Vitaminen en mineralen, er wordt vaak gezegd: we krijgen voldoende binnen met onze voeding. Ik zeg daar (bijna) volledig JA op. Maar….. de aanbeveling groente in Nederland ligt op 250 gram plus 2 stuks fruit per dag. Wie van jullie eet deze hoeveelheid groente en fruit per dag? Daarnaast wetende dat 250 gram groente nog aan de lage kant is. Wat mij betreft mag die aanbeveling best op 500 gram groente per dag liggen. Met andere woorden, de meeste mensen krijgen niet voldoende vitamine en mineralen binnen (de kwaliteit van de bodem en rijping op zee, nog niet eens meegenomen), maar hebben door een ‘ongezonde’ leefstijl eerder kans op vitamine en mineraal tekorten. 

Een voorbeeld: vele van ons werken de hele dag binnen. Op de momenten dat we niet werken, naar buiten gaan en de zon hopelijk schijnt, gaan we in de schaduw zitten of smeren we onszelf in met zonnebrand: het recept voor een tekort aan vitamine D. Ik test regelmatig de vitamine D status in het bloed bij mensen. Helaas zie ik 9 van de 10 keer een lage tot extreem lage vitamine D status (dit betreft volwassenen tussen de 18 en 70 jaar). We ervaren depressies in de herfst en winter, en in de lente en zomer bloeien we vaak helemaal op, waarom? Vitamine D is vaak het antwoord. 

Na het ontvangen en verwerken van de uitkomsten van het onderzoek, kunnen we de behandeling starten. Een diëtist kijkt naar de huidige voedingspatroon van de persoon en past daar het nodige in aan. Het aantal kcal is bijvoorbeeld 3000 kcal per dag en om af te vallen mag je bijvoorbeeld maar maximaal 2000 kcal innemen. Dus dat suikerklontje in de koffie wordt vervangen door een zoetje en op je brood doe je geen 48 plus kaas, maar vanaf nu 20 plus kaas. De cola vervang je door cola light en dat toetje na de maaltijd is misschien niet zo’n goed idee. Succes! Een kcal is een kcal (ongeacht of het vetten, eiwitten of koolhydraten zijn) en als je wilt afvallen, moet je minder kcal tot je nemen….denken veel mensen. Een Orthomoleculair Diëtist denkt daar anders over. 

Een orthomoleculair Diëtist gaat over een op natuurlijke voeding, met de nadruk op: voeding. Wat komt iemand te kort (aan de hand van de uitslagen van de onderzoeken) en waar heeft iemand een overschot aan (verkeerde darmbacterie of schadelijke stoffen ophoping in vetweefsel). Suiker is een van de voedingsmiddelen die we niet direct nodig hebben en die in grotere maten zelfs meer schade kan aanrichten. Dit vervangen door zoetstoffen is ook geen goed idee: zoetstoffen tasten het darmmicrobioom aan waardoor deze uit balans raakt en zoals ik net al verteld heb: een darm die uit balans is, zorgt vaak voor ziekte (en dat wil je natuurlijk niet). 

Natuurlijke voeding is het eten dat bedoelt is om je lichaam te voeden. Hiermee bedoelen we: onbewerkte groenten, fruit, vlees, vis, noten, peulvruchten, granen en water. Dit klinkt nu aardig zwart-wit (of karig), maar met een beetje creativiteit komt je hier echt heel ver mee. 

Daarnaast is de 80-20 regel (of misschien de 90-10 regel) een goede regel om te hanteren: 80% voeding en 20% vulling. 

Met name bij de westerse ziekten zoals: Diabetes type 2; Hart- en vaatziekten; hoge bloeddruk; hoog cholesterol; hormoonschommelingen; overgangsklachten; overgewicht; ondergewicht; schildklierklachten en maag- en darmklachten, is er veel gezondheidswinst te behalen. Mensen die op deze manier hun leefstijl veranderen, ervaren een fitter en vitaler leven en dat zelfs op hogere leeftijd. Gelukkig zijn er steeds meer diëtisten en huisartsen die zien dat gezonde leefstijl bij bepaalde ziekten veel meer doet dan de medicijnen die worden voorgeschreven (zie de uitzending van Radar van 13 en 20 mei 2019. Hierin wordt dit nog eens uitgelegd door artsen en aan de hand van praktijk voorbeelden). Iedere Diëtist en Orthomoleculair therapeut werkt ook op zijn of haar manier en de wetenschap blijft zich ontwikkelen, waardoor ook wij constant meebewegen. 

Waarom en wanneer kun je bij mij terecht? 

Wil je aan je gezondheid werken? Dan kun je altijd bij mij terecht. Tips met betrekking tot voeding en leefstijl zijn voor de meeste geen overbodige luxe. Ook kun je met vragen en leefstijl adviezen omtrent een vegetarisch of veganistisch leefstijl bij mij terecht. Ik zelf ben een aantal jaar geleden gestopt met vlees eten nadat ik een maand volledig plantaardig (vegan) gegeten had. Daarnaast is er veel gezondheidswinst en lichamelijke vitaliteit te behalen bij mensen met (chronische) ziekten en lichamelijke klachten.

Ik ga altijd voor een persoonlijk aanpak, probeer eerst in kaart te brengen waarom iemand bij mij in de praktijk komt, eventuele klachten of vragen. Dan ga ik in kaart brengen wat de beste meet en behandel methode is voor deze persoon. Na het meten geef ik voeding en leefstijl adviezen aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek. Vaak schrijf ik een aangepast voorbeeld dagmenu voor met een aantal basis regels en houvast. 

Tevens heb ik de mogelijkheid de behandeling op te zetten met het Metabolic Balance persoonlijk voedingsplan: een plan dat is opgesteld aan de hand van jouw bloedwaarden en waarin de voeding staat die jouw lichaam nodig heeft om terug in balans te komen. De resultaten zijn verbluffend met dit voedingsplan, zelfs al binnen enkele weken. 

Ik hoop dat dit verhaal jouw wat meer duidelijkheid heeft gegeven wat orthomoleculair inhoudt en wat een Orthomoleculair Diëtist zoal doet. Zo niet, dan hoor ik dat graag en mag je altijd komen voor meer uitleg.