Wat is honger?

Emo eten, verveelhonger of hormonale disbalans?

 

Als je me volgt via social media heb je gelezen dat ik afgelopen maandag (4 januari 2021) begonnen ben met mijn persoonlijk voedingsplan. Nu zit ik op dag 4 en het gaat erg goed.

Een grote verschil wat ik de afgelopen dagen gemerkt heb was dat ik meer honger had. Nu weet ik dat honger een relatief begrip is en dus probeer ik bij mezelf altijd na te gaan wat voor honger ik echt heb. Heb ik honger omdat ik al 5 uur niet meer gegeten heb? Heb ik honger omdat ik iemand anders zie eten? Of heb ik honger omdat ik aan het afkicken ben van de suikers en snelle koolhydraten?

Een mooi moment om eens dieper in te gaan op honger, wat is honger en hoe ga je er mee om?

Wat is honger nou precies?

Laten we eerst eens naar wat achtergrondinformatie gaan, wat is honger nou precies?

Als je 10 verschillende mensen vraagt wat honger voor hun betekent, zal je zeker 5 en misschien wel 10 verschillende antwoorden krijgen. Sommige mensen merken dat hun maag knort, andere hebben honger als ze een dip hebben, weer andere mensen krijg honger als het 12 uur is en dan heb je ook die honger die je krijgt als je langs de bakker loopt! Dan krijg je echt zin in een versgebakken broodje.

Honger kun je opdelen in verschillende soorten honger. Waarschijnlijk zijn er wel 15 soorten honger!! Hieronder zal ik er een aantal uitlichten.

  • Lichaamshonger, kun je ook wel ‘echte’ honger noemen. Deze honger gaat vaak samen met een knorrende maag. Ons lichaam is enorm slim en checkt daarom regelmatig of je energievoorraad op peil is en of je lichaamstemperatuur op niveau is. Is dit niet het geval, dan wordt de hongerprikkel van deze honger actief gezet.
  • Verveelhonger. Waarschijnlijk herken je het wel, je bent de hele dag lekker druk bezig geweest, je gaat even zitten en je krijgt honger. In onze huidige maatschappij worden we constant blootgesteld aan enorm veel prikkels. Dit kunnen we als beloning ervaring, maar het kan ook een gevoel van onrust geven, juist op een moment waarop je even geen prikkels ervaart. Eten en drinken kan ik dit geval de ‘verveelde’ tijd opvullen.
  • Hormonale honger. De meeste vrouwen zullen zich hierin wel herkennen: de snaaibuien vlak voor je menstruatie of in en rondom de overgang. Je hormonenspiegel verandert in deze periode. Je lichaam wordt dan verder uitgedaagd om zich aan te passen aan de hormonale verandering, wat meestal niet 1, 2, 3 gebeurd is. Door de hormonale verandering, verandert ook je eetlust. Daarbij wordt deze honger ook nog beïnvloed door wat je eet en kun je dus in een neerwaartse spiraal terecht komen van hormonale schommelingen –> honger –> nog meer hormonale schommelingen –> nog meer honger –> etc.

Andere honger soorten zijn onder anderen: de emotionele honger, honger als we ons even wat minder goed voelen. Gewoontehonger, de honger die op komt zetten omdat het 12 uur is. Of wat dacht je van honger na een feestje?

Een collega orthomoleculair diëtist heeft een goed boek geschreven over het (H)erkennen van je honger. Dit boek legt precies uit wat voor verschillende soorten honger er allemaal zijn en gaat er natuurlijk dieper op in. Zeker een aanrader als je je lichaam beter wilt leren kennen op dit vlak!

We zijn bang om honger te hebben

Nu kun je denken, wat maakt het uit wat voor honger ik heb? Als ik honger heb ga ik eten. Op zich heb je een punt, maar ook weer niet helemaal. Zoals je hierboven leest kun je ‘honger’ hebben in veel verschillende varianten. Als je langs een bakker loopt en je krijgt opeens honger, is dat natuurlijk geen echte honger maar lekkere trek. Heb je honger omdat het 12 uur is en je geeft daaraan toe, dan zal je nooit je lichaam leren kennen en weten wanneer je lichaam echt honger heeft.

Ik hoor ook wel eens dat mensen echt niet zonder eten kunnen, dat ze anders echt omvallen. Mijn vraag dan is: ben je al eens echt omgevallen? (Het antwoord is meestal nee, maar wel bijna….). In de meeste gevallen is je bloedsuikerspiegel aan het pieken en dalen, zit je in een suikerdip en ja, dan vraagt je lichaam om snel energie te geven. Geef je hier altijd aan toe, dan zal je lichaam altijd deze bloedsuikerspiegel schommelingen blijven houden en zullen je hormonen dus ook altijd uit balans gehouden worden.

Honger hebben is nu nergens voor nodig

Je hoort ook vaak: maar je moet geen honger hebben, dat is in deze tijd nergens voor nodig. Ook helemaal waar, maar als je je eens bedenkt aan bovenstaande soorten honger, wanneer hebben we dan echt honger? Kennen wij in Nederland nog wel echte honger?

Ik zie natuurlijk ook redelijk wat mensen met lichamelijk klachten zoals hormonale schommelingen, vermoeid zijn, slecht slapen. Dit zijn allen klachten waarop je lichaam gaat vragen om meer energie en meer voedingsstoffen, je krijgt dus honger en gaat waarschijnlijk meer eten. Wat je ook merkt bij deze klachten is dat het soort eten wat gegeten wordt, meestal als directe energie dient en weinig voedingsstoffen bevat. Op deze manier kom je van de regen in de drup terecht en zal je het patroon nooit doorbreken.

Je lichaam vraagt in sommige gevallen ook niet voor niets om eten. Als je lichaam echt voedingsstoffen te kort komt, zal het altijd om eten blijven vragen, want door middel van eten weet je lichaam, krijgt het voedingsstoffen binnen. Wat je gaat eten bepaal jij en wil niet zeggen dat dat is wat je lichaam nodig heeft. Is het niet de juiste voeding, dan zal je lichaam om meer eten blijven vragen.

Voed je lichaam

Als ik altijd en aan iedere prikkel van ‘honger’ toe zou geven, dan zou ik echt de hele dag door kunnen eten, zou ik minstens 15 kg zwaarder zijn en zou ik me zeer beroerd voelen en geen energie hebben.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je deze honger niet meer hebt of er zo min mogelijk last van hebt?

Probeer eens om niet toe te geven aan je honger prikkel, drink een glas water in een keer weg of ga iets anders doen. Je zult misschien even een moment ervaren waarop je je niet optimaal voelt maar je zult ook merken dat dit gevoel vrij snel weer over gaat.

Vooral bij hormonale schommelingen en een schommeling in je bloedsuikerspiegel, kan dit in het begin een niet al te prettige moment zijn!? Het is dan ook niet aan te raden dit tijdens je werk uit te proberen, maar neem hiervoor een rustig moment.

Als je dit voor de eerste keer doet, begin dan met kleine stappen. Probeer het eerst bijvoorbeeld een half uur uit te stellen om iets te gaan eten en de volgende dag weer een half uur later, totdat je niet meer afhankelijk bent van eten en de suiker dip.

Stap je niet uit dit patroon, dan zal je altijd deze hormonale schommelingen blijven ervaren.

Zorg er daarnaast voor dat je je lichaam voedt met dat wat je lichaam echt nodig heeft! Een koekje bij de koffie en 3 boterhammen met hagelslag zijn erg lekker, maar is niet dat wat je lichaam echt nodig heeft.

Compleet negeren!

En mocht je je afvragen hoe ik met de honger omga van de afgelopen dagen?

Compleet negeren!

Ik merk dat het honger is naar chocolade en snelle koolhydraten en ik weet dat dit of de hunk naar suiker is, of het afkicken van een ‘gewoonte’ en mijn slechte eten van de afgelopen weken.

Natuurlijk heb ik ook wel eens momenten waarop ik denk, laat allemaal maar ik pak toch gewoon dat waar ik zin in heb. Soms geef ik daar aan toe en vaak ook niet. Ik probeer op die momenten juist even stil te staan bij het moment en mijn lichaam, waar vraagt mijn lichaam echt om en wat heeft mijn lichaam echt nodig?

Ik pak bijvoorbeeld vaak te weinig rust op een dag en mijn lichaam weet dat als ik ga eten ik even rustig ga zitten om te eten en mijn eten te verwerken. Dus vraagt mijn lichaam om eten als ik eigenlijk gewoon rust nodig heb.

 

Luister altijd naar het fluisteren van je lichaam, het probeert je iets te vertellen! 

 

Heb je vragen aan de hand van deze blog of wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn naar een gezonde leefstijl? Stuur me een bericht via de mail of via Facebook of Instagram.