Zomerse Cocktail

Aardbei - watermeloen cocktail

 

Wat doe jij met tropische temperaturen? 

Drink en eet jij zoals altijd? Of heb je minder honger, meer dorst en geen zin in warm eten? Iedereen reageert anders op tropische temperaturen in Nederland. Maar wat is nu goed om te eten en drinken met deze temperaturen? 

Wat eet en/of drink jij met tropische temperaturen? 

We gaan vaak anders eten en drinken op het moment dat het buiten warm is. Ik hoor regelmatig in de praktijk: als het warm is, dan drink ik water en anders eigenlijk niet. Veel mensen vinden het met warm weer ook prettiger om salades te eten of eten dan helemaal geen warme maaltijd meer.

Op zich is er niets mis mee om anders te eten met tropische temperaturen. Zolang je niet de hele dag alleen maar ijsjes eet en je blijft focussen op groente en fruit, zit dat meestal wel goed. 

Wat betreft het water drinken is dat een ander verhaal. Natuurlijk is het juist heel goed om met warm weer goed water te drinken, veel water te drinken zelfs. Wat ik minder goed vind, is dat het bevestigd dat veel mensen gedurende het jaar te weinig water drinken. Daarom waarschijnlijk ook met de warme dagen nog te weinig drinken voor wat het lichaam nodig heeft met tropische temperaturen. 

Heb ik kans op uitdroging? 

Met tropische temperaturen ligt het uitdrogen van ons lichaam sneller op de loer dan we denken. Door het warme weer, transpireren we vele malen meer en is de kans op diarree groter. Hierdoor verliezen we vocht maar ook zouten en mineralen. De zouten en mineralen hebben we nodig om het vochtbalans in balans te houden in het lichaam. Dus als we vocht, zouten en mineralen verliezen, wordt de hoeveelheid vocht in het lichaam drastisch minder en de kans op uitdroging groter. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet uitdroog tijdens de hitte? 

Water drinken! Dat is echt het aller belangrijkste. Normaal gesproken hebben we ongeveer 30-35ml per kg lichaamsgewicht aan water nodig op een dag. Met warme dagen komt daar zeker nog wat bij, afhankelijk van de hoeveelheid die jij transpireert en of je diarree hebt of niet. Hoe meer vocht je verliest, hoe meer water je moet aanvullen. 

Daarnaast drinken veel mensen frisdrank of alcohol. Het verschil tussen frisdrank, alcohol en water, zit ‘m niet alleen in de smaak, maar juist in de werking op het lichaam. De suikers in frisdrank en de suikers en alcohol in alcoholische dranken, zorgen ervoor dat er vocht onttrokken wordt uit het lichaam. Dit heeft dus een dubbel uitdrogende werking op het lichaam (en vergeet het uitdrogende effect op onze huid niet…rimpels). 

Als je redelijk ‘normaal’ blijft eten en niet extreem zout-loos eet, krijg je in de meeste gevallen ook voldoende zoute en mineralen binnen. Twijfel je hieraan? Kun je prima wat vaker Keltisch zeezout toevoegen aan je water. Dit geeft zoute, mineralen en water!

Drink dus WATER op het moment dat je dorst hebt! Je lichaam heeft niet voor niets dorst, dit is omdat het vocht te kort komt.

Alcohol vrije cocktail

Met het warme weer is het toch ook wel eens lekker en leuk om een verfrissend drankje te drinken, dat vooral je lichaam niet uitdroogt. Deze zomerse cocktail is daar perfect voor! Het is zeker geen vervanger voor water, maar een prima vervanger voor een alcoholische cocktail.

 

 

 

Aardbei – watermeloen cocktail

Een lekkere en mooie cocktail drinken met zomers weer, dat is niet verkeerd. Deze aardbei-watermeloen cocktail zorgt ook nog eens voor voedingsstoffen en heeft geen uitdrogend effect (zoals alcohol kan hebben). Win-win situatie als je het mij vraagt! Geniet ervan.

INGREDIENTEN

  • Aardbeien  (bv 100 gram)
  • Watermeloen  (bv 100 gram)
  • Limoen  (bv sap van een halve limoen)
  • Water of bruiswater   (bv 50 ml)

BEREIDING

Neem een afsluitbaar bakje. Pak evenveel aardbeien als watermeloen. Ik zet mijn bakje op de weegschaal en weeg eerst de hoeveelheid aardbeien af die ik heb en doe er vervolgens evenveel watermeloen bij. Sluit het bakje af en zet het voor minimaal 3 uur in de vriezer.

Pak een blender, of keukenmachine met goede messen, en blend de bevroren aardbeien en watermeloen fijn. Het kan zijn dat het wat lastig gaat in een blender, voeg dan wat water of bruisendwater toe en ga dan pas verder met blenden. Knijp het sap uit een halve of een hele limoen (afhankelijk van de hoeveelheid aardbeien en watermeloen) en voeg deze toe. Blend het geheel goed door tot een (zo goed als) egale massa.

Schenk de cocktail in mooie glazen en versier met watermeloen, aardbei of limoen en een rietje.

Wacht niet te lang met opdrinken.. Daar is deze cocktail veel te lekker voor!

NOTES

  • De verhouding aardbei – watermeloen hoeft niet perse 1:1 te zijn, dit is afhankelijk van wat jij lekker vind.
  • Een citroen in plaats van een limoen kan ook prima.
  • Je kunt er ook nog munt aan toevoegen of garneren met wat munt. Dit geeft een extra frisse smaak.
  • Dit recept is gluten vrij, lactose vrij, volledig plantaardig en vegan.

 

Enjoy!

 

 

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!