header afbeelding

Zuurkool schotel

Diner of ontbijt (of lunch)

Soms heb je van die dagen en dan is iedereen laat thuis en wil je toch nog graag iets gezonds en lekker natuurlijk op tafel zetten. Er stond nog een restje zuurkool en zo was dit recept ontstaan.

Zuurkool

Zuurkool is niets anders dan gefermenteerde kool. Fermenteren is het omzetten van het product (in dit geval de kool) door micro-organismen. Micro-organismen zijn bacteriën, schimmels en gisten. Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien. Tijdens deze groei maken de micro-organismen stofjes (enzymen) aan, die ervoor zorgen dat de zuurgraad, smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product verandert.

Is zuurkool gezond?

Onze darmen bevatten net als de zuurkool, ook micro-organismen. Om deze reden werkt zuurkool als een probiotica (goede darmbacteriën) voor onze darmen. Het voordeel hiervan is dat de darmen beter kunnen functioneren als er goede bacteriën aanwezig zijn. Als de darmen beter kunnen functioneren, zijn we ook beter in staat goede voedingsstoffen op te nemen en de ziekmakende stoffen buiten de deur te houden. Onze gezondheid hangt samen met het functioneren van de darmen.

Daarnaast bevat zuurkool ook enzymen. Deze enzymen zorgen ervoor dat koolhydraten, vetten en eiwitten gesplitst worden en hierdoor beter opgenomen kunnen worden in je lichaam.

Zuurkool versterkt je immuunsysteem

Omdat zuurkool een positieve werking op de darmen heeft en de enzymen ervoor zorgen dat het eten beter verteerd kan worden, is zuurkool ook bevorderlijk voor je immuunsysteem. Je darmen zijn de basis van het immuunsysteem. Met de opname van de juiste voedingsstoffen zorgt je lichaam ervoor dat je immuunsysteem optimaal kan functioneren.

Zorg wel dat je zuurkool hebt die niet gepasteuriseerd is. Door het pasteuriseren gaan juist de goede bacteriën dood. Check op de verpakking of de zuurkool gepasteuriseerd is. Ligt de zuurkool gekoeld, dan is deze meestal niet gepasteuriseerd.

ZUURKOOL OVENSCHOTEL

Dit recept maakte ik als avondeten. Het leuke aan dit recept is: het is ook erg lekker als ontbijt of als lunch. Van alle markten thuis dus.

De ingrediënten zijn voor één persoon. Het recept is gemakkelijk voor meerdere personen te maken door de hoeveelheden te meerderen.

INGREDIËNTEN

  • Schaaltje zuurkool (gekookt)
  • 1 appel
  • Kaneel
  • Kokosolie
  • Amandelmeel (ongeveer 2 eetlepels)
  • Zonnebloempitten (ongeveer 1-1,5 eetlepel)
  • Handje krenten en/of rozijnen (optie)

BEREIDING

Week de krenten en/of rozijnen een aantal uur in het water of 15 minuten in kokend water. Laat de krenten/rozijnen uitlekken in een vergiet.

Verwarm de oven voor op 170-180 graden. Smelt de kokosolie in de oven die aan het voorverwarmen is (dit gaat vrij snel. Kokosolie smelt al boven de 35 graden). Meng de amandelmeel en zonnebloempitten door de kokosolie. De hoeveelheden doe ik op gevoel. Dus als de crumble te nat is, gaat er extra amandelmeel bij.

Pak een ovenschaal en begin met een laag zuurkool. Zorg dat deze gekookt is. Als je zuurkool te droog is voeg dan een aantal eetlepels water toe in de ovenschaal. Anders wordt het geheel erg droog. Dit soort recepten ontstaan bij mij vaak aan de hand van restjes, vandaar dat de zuurkool droog is.

Verdeel de krenten/rozijnen over de zuurkool. Vervolgens een laagje appelschijfjes met daaroverheen wat kaneel. Als laatste verdeel je de crumble over de appel.

Zet je ovenschaal ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven van 170-180 graden. Kijk na 20 minuten of de crumble al lichtbruin aan het worden is, dan is de crumble gaar. Zo niet, verleng dan de oventijd met ongeveer 5 minuten.

NOTES

  • Je kunt het amandelmeel ook vervangen door bijvoorbeeld roggemeel of boekweitmeel.
  • Dit recept is glutenvrij, lactosevrij, volledig plantaardig en vegan.
  • Dit recept is geschikt voor jou als jij het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance hebt. Laat de krenten/rozijnen wel weg en gebruik de hoeveelheden uit jouw voedingsplan.

 

Enjoy!