Zuurkool schotel

Diner of ontbijt (of lunch)

8 oktober 2020

Op social media deel ik regelmatig wat ik eet, ontbijt en lunch en soms ook het avond eten. Soms heb je van die dagen en dan is iedereen laat thuis en wil je toch nog graag iets gezonds en lekker natuurlijk, op tafel zetten. Er stond nog een restje zuurkool en zo was dit recept ontstaan. Naar aanleiding van mijn post kreeg ik veel reacties van: wat is het? tot: heb je het recept voor mij? Dat klinkt lekker! En daarom hierbij het recept. Dit recept is snel, makkelijk en je hoeft er maar weinig voor te doen (wel even wachten totdat de oven klaar is).

Zuurkool is niets anders dan gefermenteerde kool. Fermentateren is het omzetten van het product (in dit geval de kool) door micro-organismen. Micro-organismen zijn bacteriën, schimmels en gisten. Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien. Tijdens deze groei maken de micro-organismen stofjes (enzymen) aan, die ervoor zorgen dat de zuurgraad, smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product verandert.

Is zuurkool gezond?

Onze darmen bevatten net als de zuurkool, ook micro-organismen. Om deze reden werkt zuurkool als een probiotica (goede darmbacterien) voor onze darmen. Het voordeel hiervan is dat de darmen beter kunnen functioneren als er goede bacteriën aanwezig zijn. Als de darmen beter kunnen functioneren zijn we ook beter in staat goede voedingsstoffen op te nemen en de ziek makende stoffen buiten de deur te houden. Onze gezondheid hangt samen met het functioneren van de darmen.

Daarnaast bevat zuurkool ook enzymen. Deze enzymen zorgen er weer voor dat de koolhydraten, vetten en eiwitten gesplitst worden en hierdoor beter opgenomen kunnen worden in het spijsverteringssysteem.

Versterk je immuunsysteem

Omdat zuurkool een positieve werking op de darmen heeft en de enzymen ervoor zorgen dat het eten beter verteerd kan worden, is zuurkool ook bevordelijk voor je immuunsysteem. Je darmen zijn de basis van het immuunsysteem. Met de opname van de juiste voedingsstoffen zorgt je lichaam ervoor dat je immuunsysteem optimaal kan functioneren.

Zorg wel dat je zuurkool hebt die niet gepasteuriseerd is. Door het pasteuriseren gaan juist de goede bacteriën dood. Check op de verpakking of de zuurkool gepasteuriseerd is. Ligt de zuurkool gekoeld, is deze meestal niet gepasteuriseerd.

ZUURKOOL OVENSCHOTEL

Dit recept maakte ik als avond eten. Het leuke aan dit recept is: het is ook erg lekker als ontbijt of als lunch! Van alle markten thuis dus. De ingrediënten zijn voor 1 persoon. Het recept is gemakkelijk voor meerdere personen te maken door de hoeveelheden te meerderen.

INGREDIENTEN

  • Schaaltje zuurkool (gekookt)
  • Handje krenten en/of rozijnen
  • 1 appel
  • Kaneel
  • Kokosolie
  • Amandelmeel

BEREIDING

Week de krenten en/of rozijnen een aantal uur in het water of 15 minuten in kokend water.

Smelt de kokosolie en vermeng deze met het amandelmeel. De hoeveelheden doe ik altijd op gevoel. Ongeveer 2 eetlepels met kokosolie (redelijk afgestreken) smelt ik in de opwarmende oven. Daarbij doe ik zoveel amandelmeel als nodig is om er crumble van te maken.

Pak een overschaal en begin met een laag zuurkool (zorg dat deze gekookt is). Als je zuurkool droog is (dit soort recepten ontstaan bij mij vaak aan de hand van restjes, vandaar dat de zuurkool droog is), voeg dan een aantal eetlepels water toe in de ovenschaal. Anders wordt het geheel erg droog.

Verdeel de krenten/rozijnen over de zuurkool. Vervolgens een laagje appelschijfjes met daaroverheen wat kaneel. Als laatste verdeel je de crumble over de appel.

Zet je ovenschaal ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven van 170 graden. Verwarm je de oven niet voor, kijk dan na 20 minuten of de crumble al wat bruin aan het worden is. Zo niet, verleng de oventijd met ongeveer 5 minuten.

NOTES

  • Je kunt de amandelmeel ook vervangen door bijvoorbeeld roggemeel.
  • Dit recept is gluten vrij, lactose vrij, volledig plantaardig en vegan.
  • Dit recept is geschikt voor jou als jij het persoonlijk voedingsplan van Metabolic Balance hebt. Laat dan de krenten/rozijnen wel weg.

Enjoy!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!